Δευτέρα 1 Αυγούστου 2022

«Πανωλεθρίαμβος» – Encore


Πριν από ακριβώς ένα χρόνο έγραψα στη στήλη αυτή ένα κείμενο με τίτλο «Πανωλεθρίαμβος», όπου αναδείκνυα τη γενικότερη αμορφωσιά της νεολαίας μας, βασισμένο στις απαντήσεις που έδιναν σε τηλεπαιχνίδια γνώσεων και γραπτά από εξετάσεις. Φαίνεται όμως ότι το κακό έχει παραγίνει. Δύο αξιόλογοι δημοσιογράφοι αναδεικνύουν σε πρόσφατα άρθρα τους το ίδιο θέμα και κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για το μέλλον της χώρας.

Ο καλός φίλος Νότης Παπαδόπουλος, σε άρθρο του στην «ΚτΚ» της 24ης Απριλίου 2022, με τίτλο «Το στοίχημα της γλώσσας», γράφει: «”Θέλω να μου πεις χώρες που βρέχονται από τη Μαύρη Θάλασσα”, ήταν η ερώτηση της παρουσιάστριας του τηλεπαιχνιδιού γνώσεων.

Οι απαντήσεις από τις διαφορετικές παίκτριες… εκτός πραγματικότητας: η Αφρική, η Νέα Ζηλανδία, το Βερολίνο, η Πορτογαλία, η Ιταλία, η Γερμανία…

Προσέξτε, μιλάμε για τη Μαύρη Θάλασσα. Για την περιοχή όπου γίνεται ο πρώτος ευρωπαϊκός πόλεμος του 21ου αιώνα, εκεί όπου τις τελευταίες 55 μέρες είναι καρφωμένα τα μάτια όλου του κόσμου και τα ΜΜΕ του πλανήτη! Κι όμως, στις απαντήσεις δεν υπάρχει ούτε η Ουκρανία ούτε η Ρωσία. Δηλαδή όχι μόνο άγνοια στοιχειώδους γεωγραφίας, αλλά και απόλυτη αδιαφορία για το τι συμβαίνει στον κόσμο.

Ανάλογες είναι οι απαντήσεις και σε άλλα τηλεπαιχνίδια γενικών γνώσεων. Θα αρχίσετε να τσιμπιέστε από τις απαντήσεις ανθρώπων της διπλανής πόρτας που δεν ξέρουν τι θα πει η λέξη “σθένος”, τι είναι η λειψυδρία, τι μετράει η κλίμακα μποφόρ και τι σημαίνει στα ελληνικά η λέξη “ρεκλάμα”. […]».

Λίγο αργότερα ο επίσης καλός φίλος Γιώργος Παπαχρήστος έγραψε στη μόνιμη στήλη του στα «Νέα» της 10ης Ιουνίου 2022 τα ακόλουθα: «Τις ημέρες που έμεινα σπίτι… κορωνοϊόπληκτος είδα πολλή τηλεόραση. Μα πάρα πολλή. Πρωινάδικα, μεσημεριανά, απογευματινά, βραδινά. […] Το απόγευμα έβλεπα κυρίως παιχνίδια γνώσεων. Ενα από αυτά μεταδίδεται από τον ΑΝΤ1. Τιτλοφορείται “Ρουκ Ζουκ” και το παρουσιάζει η συμπαθέστατη, και ταλαντούχος, κυρία Ζέτα Μακρυπούλια. Μετέχουν δε σε αυτό δύο ομάδες παικτών, κυρίως νεαρής ηλικίας. Φοιτητές ή μόλις αποφοιτήσαντες από το λύκειο. Βρήκα την εκπομπή εξαιρετικά σημαντική (ναι, ναι, μη σας παραξενεύει ο όρος) για έναν κυρίως λόγο: διότι αποκαλύπτει τη μαθησιακή γύμνια των μετεχόντων. Δεν υπάρχει αυτό το θέαμα που παρουσιάζουν. Στο 95% των περιπτώσεων μιλάμε για μια παρέλαση αγραμμάτων, που στερούνται βασικών, εγκυκλοπαιδικών γνώσεων. Δεν γνωρίζουν ούτε τα απολύτως απαραίτητα. Κι από ορθογραφία; Να κλαις. Ολόκληρη σύσκεψη έκαναν τις προάλλες σε ένα επεισόδιο οι παίκτριες (φοιτήτριες όλες!) για να καταλήξουν πρώτον τι σημαίνει “λιλιπούτειος” και δεύτερον πώς ορθογραφείται. Περιττό να σημειώσω ότι η σύσκεψη σε ουδέν κατέληξε!…

Δεν νομίζω λοιπόν ότι υπάρχει κάτι άλλο τόσο χειροπιαστό και τόσο ξεδιάντροπα αποκαλυπτικό που να απεικονίζει ανάγλυφα την τραγωδία της ελληνικής μέσης εκπαίδευσης, όσο αυτές οι εκπομπές – τις οποίες, ειρήσθω εν παρόδω, και συστήνω ανεπιφύλακτα, ώστε να γίνει κατανοητό περί ποιου πράγματος ομιλώ.

Τούτων δοθέντων, κατέληξα χωρίς δεύτερη σκέψη στο συμπέρασμα-πρόταση ότι το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να αναζητήσει από τα κανάλια, εν προκειμένω από τον ΑΝΤ1, μερικές από αυτές τις εκπομπές, και να τις στείλει πακέτο στους συνδικαλιστές της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) και της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ), προκειμένου να λάβουν ιδία γνώση για το τι αδιανόητα στραβάδια παράγουν και αποδίδουν περήφανα στην ελληνική κοινωνία. Ειλικρινά θα το πω, έχω τρομάξει με το επίπεδο των γνώσεων αυτής της γενιάς, η οποία αύριο θα αναλάβει τις τύχες της χώρας…».

Για να συμπληρώσω την εικόνα, σας μεταφέρω μερικά μαργαριτάρια από την ιστοσελίδα chiouras.blogspot.com. Υπάρχουν ακόμα πολλά άλλα σαν αυτά.

– Ο πρατήρας είναι λέξη δυσανόητη, δηλαδή με δύο έννοιες. Μια όταν είναι σε ηφαίστειο και μια όταν δουλεύει σε πρατήριο. (Γυμνάσιο Αθήνας)

– Αντίδοτο λέμε το ανέκδοτο που είναι άνοστο.

– Τρισκατάρατο είναι το πλοίον το έχον κατάρτια και στα τρία ιστία.

– Τετράκης σημαίνει τέσσερις φορές παραπάνω. Παράγει και τον τετρακοσυλλέκτη. Ο άλλος, ο κανονικός, λέγεται απλός ρακοσυλλέκτης.

– Ο Κωνσταντίνος Καντάφης ήτανε Ελληνας ποιητής που γεννήθηκε στη Λιβύη της… Αλεξάνδρειας. (Γυμνάσιο Αθήνας)

– O Ε. Λύτης και ο Σ. Εφέρης είναι και οι δύο Ελληνες ποιητές κατηγορίας νόμπελ. (Γυμνάσιο Αργοστολίου, 1992)

– Η επανάσταση στις Ινδίες είχε αρχηγό και σύμβολο το Γάντι του Μανχάταν. (Από έκθεση μαθητή του Γυμνασίου Ζωγράφου, 1990)

– Ο Κουστώ είναι ένας σύγχρονος Οδυσσέας, αλλά που δεν κατοικούσε στην Ιθάκη και για τον λόγο αυτό οι περιπέτειές του δεν λέγονται Οδύσσειες, αλλά Κουστωδίες. (Γραπτό υποψηφίου για τη Σχολή Αστυνομίας, 1991)

– Οι Δέκα Εντολές γράφτηκαν από τον Σινά και παραδόθηκαν στον Μωυσή στην Πλάκα. Ηταν όλες πέτρινες, αλλά σαφέστατες. (Από έκθεση ιδεών υποψηφίου στη Σχολή Αστυνομίας, 1992)

– Ο Κορινθιακός Κόλπος ευρίσκεται τελείως κατά μήκος. (Γυμνάσιο Πάτρας, 1988)

– Η Ραφήνα ήτανε σύζυγος του Ραφήνου. (Δηλαδή του Εβραίου Πάπα)

– Ισημερινός: είναι αυτό που λέμε σήμερα. Μεσημβρινός: είναι το μεσημέρι της κάθε μέρας.

– Να περιγράψεις το κλίμα της Ελλάδας. Απάντηση: Η Ελλάδα έχει πολλά κλίματα. Το πρωί έχει τροπικό, το μεσημέρι πολικό και το βράδυ καλό. Γι’ αυτό το κλίμα της Ελλάδας είναι από τα καλύτερα.

– Ο χρόνος έχει δώδεκα μήνες, εκτός από τα δίσεκτα έτη που έχει λιγότερους γιατί απαγορεύονται οι Ολυμπιακοί.

– Η Περσεφόνη ήταν καλή κοπέλα με τρόπους! Ηταν αυτό που λέμε τροπικιά!

– Μόλις ο Αρχιμήδης ανακάλυψε την εκτίναξη του νερού, τρόμαξε τόσο πολύ, που τα ανέθεσε όλα στην πολιτική ηγεσία, ώστε να μην έχει καμία ευθύνη. (Γυμνάσιο Περάματος Πειραιά, 1994)

– Τι ονομάζουμε «Ελευσίνια μυστήρια» και ποια είναι τα στοιχεία τους; – Εχουμε τα στοιχεία του κόσμου, δηλαδή να τα έχουμε πρέπει να ξέρουμε τι κάνει ο καθένας κι άμα ξέρουμε και τα μυστήριά τους. Δηλαδή ένας είναι αστυνομικός και ξέρουμε ότι ο αστυνομικός συλλαμβάνει άλλο ξέρουμε τα στοιχεία του.

– Ο εξοστρακισμός ήταν μια αρχαία τιμωρία όπου σου έβαζαν έξι όστρακα κι έπρεπε να τα χτυπήσεις και να τα σπάσεις με το κεφάλι σου. Μερικές φορές πετύχαινε, άλλες όχι.

– Τι γνωρίζετε για τη «Στάση του Νίκα»; Απάντηση: Παλιά είχαν μια στάση κι εκεί νίκησαν, γι’ αυτό την είπαν «Στάση του Νίκα». (Γυμνάσιο Αθήνας)

– Τι ξέρετε για το διάταγμα της ανεξιθρησκίας; Απάντηση: Ξέρω ότι ο χριστιανισμός ήταν ισχυρός μεταξύ με τους Πέρσες. Γι’ αυτό έγινε ο πόλεμος του Ιουστινιανού και Πέρση. Οταν έγινε αυτός ο πόλεμος έμεινε στη δύση ο Ιουστινιανός κι ο Αλκίνιος. Και στην ανατολή έμεινε ο Αριστοφάνης και ο Αριστοτέλης.

– Ποια τα ελληνικά κράτη (ονομαστικά); Ποιος ήταν ο σκοπός τους; Απάντηση: Η Κων/πολη, το Περού, η Κόρινθος, η Θήβα να κατακτήσουν τον θρόνο.

– Και οι Ρώσοι ανέδειξαν μεγάλους ποιητές όπως ο Πούσκας, ο Λένιν, ο Τρότσκι και ο Ιβάν ο Τρομακτικός. Από την ποίηση αυτή σώζεται σήμερα η Σιβηρία με την παγωμένη λίμνη των Κύκλων που ο Τσακ Κόφσκι την έκανε παλέτα. (Γραπτό μαθητή σε εξετάσεις για την Ιστορία, Γυμνάσιο Κορίνθου, 1988)

– Ερώτηση: Τι γνωρίζεις για την ιστορική περίοδο του Διαφωτισμού; Απάντηση: Διαφωτισμό είχαμε όταν στη Γη είχε πολύ φως και καθόλου νύχτα.

– Η Παραφίνη ήτανε η θεά που προστάτευε τα Χερουφίμια και τα Σεραφίμια. (Γυμνάσιο Κορίνθου, 1990)

– Δύο μεγάλα κόμματα που κυριαρχούσαν στην πολιτική ζωή του Ισραήλ ήταν τα Σόδομα και τα Γόμορα. Οι Σοδομιστές ήταν υπέρ της κοινωνικής ισότητας, ενώ οι Γομαριστές ήταν εγωιστές και συντηρητικοί. (Λύκειο Λασιθίου, 1985)

Θεέ μου, σώσε την Ελλάδα από τους Έλληνες.

Καλό καλοκαίρι! Ραντεβού τον Σεπτέμβριο!

 Ανδρέας Δρυμιώτης- σύμβουλος επιχειρήσεων.

Καθημερινή

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σεβαστείτε το ελεύθερο βήμα σχολιασμού και διαλόγου. Ανωνυμία δεν σημαίνει και ασυδοσία.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.
Σημείωση : Κάθε υβριστικό , προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο θα διαγράφεται...
Σχόλια με ονομαστικές αναφορές που περιέχουν ατεκμηρίωτες καταγγελίες θα διαγράφονται.
Απαντήσεις από τον διαχειριστή μόνο στα επώνυμα σχόλια.

Η Πελασγία από ψηλά