Η Βουλευτής Ν. Φωκίδας κα Αφροδίτη Παπαθανάση, ήταν εισηγήτρια στην Επιτροπή Απολογισμού και Γενικού Ισολογισμού του Κράτους και Ελέγχου της Εκτέλεσης του Προϋπολογισμού του Κράτους, την Τετάρτη 15 Δεκεμβρίου 2010 με θέμα ημερήσιας διάταξης: «Κύρωση του Απολογισμού του Κράτους, οικονομικού έτους 2009» και «Κύρωση του Ισολογισμού του Κράτους, του οικονομικού έτους 2009». Στη συνεδρίαση παρέστη ο Υφυπουργός Οικονομικών, κ. Φίλιππος Σαχινίδης.
« Σήμερα , ευθύνη όλων μας είναι να ονοματίσουμε την πραγματική κατάσταση της χώρας και το πώς φτάσαμε έως εδώ , τεράστιο χρέος , τεράστιο έλλειμμα , παραγωγικό έλλειμμα. Και όλα αυτά σήμερα σε ένα ασταθές ευρωπαϊκό περιβάλλον. Από όποια κομματική ή πολιτική αφετηρία ξεκινάει κανείς και βλέπει τα πράγματα, το ζητούμενο είναι να δοθεί λύση στη δύσκολη κατάσταση που υπάρχει στη χώρα και όχι να μένουμε σε ευχές και διαπιστώσεις.
Το ζητούμενο είναι να μην φτάσουμε ξανά ποτέ, η επόμενη Βουλή, οι επόμενες γενιές, σ' αυτή τη δύσκολη κατάσταση που υπάρχει αυτή τη στιγμή.
Αν μου επιτραπεί, θέλω να κάνω μια σύντομη αναφορά στα πολιτικά χαρακτηριστικά του 2009 και του 2010. Αυτά συνοψίζονται :
Κρίση αξιοπιστίας της Χώρας σε σχέση με τους Ευρωπαίους Εταίρους & τις Διεθνείς Αγορές. Στις 2 Οκτωβρίου του 2009, η Ελλάδα έστειλε στοιχεία στην Ε.Ε. με τα οποία υποστήριζε ότι το έλλειμμα στο τέλος του χρόνου θα ήταν 6% του ΑΕΠ, όταν ήδη, μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, το ταμειακό έλλειμμα είχε ξεπεράσει το 10% του ΑΕΠ. Στη συνέχεια αυτής της δημοσιονομικής πορείας, αλλά και του τρόπου χειρισμού των στατιστικών στοιχείων της χώρας, η Ελλάδα πέρασε τη μεγαλύτερη κρίση αξιοπιστίας που είχε περάσει ποτέ. Σε αυτή την κρίση αξιοπιστίας, για την οποία υπεύθυνη είναι η προηγούμενη Κυβέρνηση της Ν.Δ. ακόμη και σήμερα η Αξιωματική Αντιπολίτευση αρνείται όχι μόνο να αναλάβει τις ευθύνες της , αλλά να αναγνωρίσει και την ίδια την πραγματικότητα των αριθμών. Η αναθεώρηση των ιστορικών δημοσιονομικών στοιχείων για την Ελλάδα έχει ολοκληρωθεί , η eurostat δημοσίευσε αναθεωρημένα στοιχεία για το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης για την περίοδο 2006-2009 , και ήρε όλες τις επιφυλάξεις της σχετικά με τα δημοσιευμένα στατιστικά στοιχεία.
Κερδοσκοπικές Επιθέσεις & Αδυναμίες στη ζώνη του ΕΥΡΩ .Η ελληνική οικονομία, αποδυναμωμένη από τη δημοσιονομική εκτροπή της περιόδου 2004-2009, αλλά και των πολιτικών επιλογών της περιόδου αυτής, βρέθηκε στη δίνη των κερδοσκοπικών επιθέσεων των αγορών και ταυτόχρονα, ήταν η χώρα μας η πρώτη η οποία βρέθηκε αντιμέτωπη με τις αδυναμίες και τις ελλείψεις στον αποτελεσματικό συντονισμό της οικονομικής πολιτικής εντός της ζώνης του ευρώ.
Δύσκολες Αποφάσεις. Με πολύ μεγάλο κόστος , σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα , και χωρίς τον απαιτούμενο χρόνο ήπιας προσαρμογής , Πήραμε δύσκολες αποφάσεις. Αποφάσεις που επιβάρυναν όλη την ελληνική κοινωνία, πολλούς συμπολίτες μας, οι οποίοι δεν έφταιγαν σε τίποτα για την κατάσταση της χώρας. Δρομολογήσαμε μεγάλες αλλαγές στον Προϋπολογισμό, στο φορολογικό σύστημα στο Ασφαλιστικό, στις εργασιακές σχέσεις αλλαγές, στο δημόσιο τομέα, στις ΔΕΚΟ. Ευρύτατες αλλαγές, που δεν τολμούσαμε να ακουμπήσουμε πάρα πολλά χρόνια, αν και όλοι ξέραμε πού βρίσκεται η Ελλάδα, όλοι μεταξύ μας το συζητούσαμε.
Δύσκολες Αποφάσεις. Με πολύ μεγάλο κόστος , σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα , και χωρίς τον απαιτούμενο χρόνο ήπιας προσαρμογής , Πήραμε δύσκολες αποφάσεις. Αποφάσεις που επιβάρυναν όλη την ελληνική κοινωνία, πολλούς συμπολίτες μας, οι οποίοι δεν έφταιγαν σε τίποτα για την κατάσταση της χώρας. Δρομολογήσαμε μεγάλες αλλαγές στον Προϋπολογισμό, στο φορολογικό σύστημα στο Ασφαλιστικό, στις εργασιακές σχέσεις αλλαγές, στο δημόσιο τομέα, στις ΔΕΚΟ. Ευρύτατες αλλαγές, που δεν τολμούσαμε να ακουμπήσουμε πάρα πολλά χρόνια, αν και όλοι ξέραμε πού βρίσκεται η Ελλάδα, όλοι μεταξύ μας το συζητούσαμε.
Ευρύτερο περιβάλλον, το οποίο είναι εξαιρετικά ρευστό, δύσκολο για την ίδια την Ευρωζώνη . Αυτό που συμβαίνει γύρω μας ξεπερνά την Ελλάδα. Τα προβλήματά μας είναι, βεβαίως, ελληνικά προβλήματα. Τα ερωτήματα τα οποία καλούμαστε, σήμερα, να απαντήσουμε είναι ζητήματα που έχουν ξεκινήσει από παραλήψεις πολλών ετών και κυρίως σε πολύ μεγάλο βαθμό όσον αφορά στο δημοσιονομικό σκέλος, στις πολιτικές που ακολουθήθηκαν τα τελευταία πέντε χρόνια. Όμως, ζούμε σε ένα ευρύτερο περιβάλλον, το οποίο είναι εξαιρετικά ρευστό, επικίνδυνο θα έλεγα με τις εξελίξεις στην Ευρωζώνη, που όπως έχουν διαμορφωθεί τις τελευταίες εβδομάδες και μήνες ή, θα έλεγα, και ημέρες. Δυστυχώς, σε μια δύσκολη ευρωπαϊκή και διεθνής συγκυρία, η Ελλάδα βρέθηκε σε μία περιπέτεια απολύτως αθωράκιστη και αποδυναμωμένη.
Ήδη εντός του 2010 έγινε μεγάλη προσπάθεια , η Ελλάδα θα κλείσει, το 2010, με ένα έλλειμμα έξι μονάδες χαμηλότερο από εκεί που ήταν, όταν ξεκίνησε η προσπάθεια , σε ένα μόνο χρόνο το έλλειμμα μειώθηκε από τα 36 δισ. στα 22 δισ., με μείωση 14 δισ. Ευρώ . Η μεγαλύτερη προσαρμογή που έχει γίνει σε εθνικό & ευρωπαϊκό επίπεδο».
Ακολουθούν το κείμενο της ομιλίας και οικονομικά στοιχεία:
Συγκριτικά στοιχεία 2003 – 2009. Το 2003, την περίοδο ολοκλήρωσης του μεγαλύτερου προγράμματος επενδύσεων, το έλλειμμα διαμορφώθηκε στο 5,6% του ΑΕΠ. Το 2009 το έλλειμμα έφτασε στο 15,4% του ΑΕΠ, 10 μονάδες πιο ψηλά. Το πρωτογενές έλλειμμα το 2009, διαμορφώθηκε στο 10,1% του ΑΕΠ, 11 μονάδες μεγαλύτερο. Ρυθμός ανάπτυξης το 2003, περίπου 6%. Ρυθμός ανάπτυξης το 2009, μείον 2,3%, μικρότερο κατά 8,5 μονάδες. Άμεσο αποτέλεσμα όλων αυτών, χρέος γενικής κυβέρνησης, 97% του ΑΕΠ το 2003, 127% του ΑΕΠ το 2009, δηλαδή 30 μονάδες υψηλότερο. Το έλλειμμα της περιόδου μεταξύ τέλους 2003 και τέλους 2009 σχεδόν τετραπλασιάστηκε, από 9,85 δισ. ευρώ σε 36,2 δισ. ευρώ. Το δημόσιο χρέος σε απόλυτες τιμές την περίοδο μεταξύ τέλους 2003 και τέλους 2009 σχεδόν διπλασιάσθηκε, από 168 δις ευρώ σε 298 δισ. ευρώ (αύξηση κατά 130 δισ. ευρώ).
Στοιχεία 2009 .Το έλλειμμα του 2009 ξεκίνησε από την πρόβλεψη για 2% του ΑΕΠ στον Προϋπολογισμό του 2009 , για να ανέβει τον Απρίλιο στο 3,7% , τον Οκτώβριο στο 6%, να πάμε στο 12,7% εκτίμηση για την 31.12 – προϋπολογισμό του 2010 , τον Απρίλιο να κλείσουν τα στοιχεία στο 13,6% και τέλος έπειτα από τον τελικό έλεγχο της Eurostat να εκτιναχθεί στο 15,4% !!! Το 2009, το δημοσιονομικό έλλειμμα μας ξεπέρασε τα 36 δισ. ευρώ και το πρωτογενές τα 23 δισ. ευρώ. Το δημόσιο χρέος έφτασε τα 300 δισ. ευρώ και το 2009, ξεκινώντας από ένα στόχο στον προϋπολογισμό που ψήφισε η Βουλή, τον Δεκέμβρη του 2008, ελλείμματος 2%, 5 δισ. ευρώ, το έλλειμμα κατέληξε να είναι 36 δισ. ευρώ.
Γενικές παρατηρήσεις για τον απολογισμό του 2009
Τα στοιχεία του απολογισμού του οικονομικού έτους 2009 αποκλίνουν σημαντικά από τους στόχους που είχαν τεθεί με τον προϋπολογισμό.
Η υστέρηση των εσόδων οφείλεται αφενός στην οικονομική κρίση που έπληξε και τη χώρα μας με εμφανείς επιπτώσεις στα δημόσια έσοδα και αφετέρου στη χαμηλή αποδοτικότητα του φοροεισπρακτικού μηχανισμού
Οι δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού μαζί με τους τόκους παρουσιάζουν σημαντική υπέρβαση έναντι των προβλέψεων κατά 10.254 εκατ. €. Αυτό οφείλεται κυρίως σε κονδύλια που διατέθηκαν, για την συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο των Πιστωτικών Ιδρυμάτων με σκοπό την ενίσχυση της ρευστότητας της αγοράς, για την εξόφληση προμηθειών παρελθόντων ετών από τα νοσηλευτικά ιδρύματα, για αυξημένες ανάγκες των ασφαλιστικών ταμείων και των Δημοσίων Οργανισμών και δευτερεύοντος σε κονδύλια που διατέθηκαν για συντάξεις Δημοσίων υπαλλήλων, εκλογικές δαπάνες, δικαστικές αποφάσεις και τόκους.
Απολογισμός 2009 – Τι αναφέρει η Έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου Ο Απολογισμός των εσόδων και εξόδων του κράτους συνοδεύεται από Έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σύμφωνα με τις συνταγματικές επιταγές, η οποία επισημαίνει τα παρακάτω:
Έσοδα 2009
Τα καθαρά εισπραχθέντα έσοδα , εξαιρουμένων των πιστωτικών , ανήλθαν στο ποσό των 50,5 δισεκ. Ευρώ , αντιπροσωπεύει το 21,30% του ΑΕΠ , και υπολείπονται των προβλέψεων του Προϋπολογισμού κατά 16,8 δισεκ. ευρώ, ή 24,98%.
Τα φορολογικά έσοδα , (άμεσοι και έμμεσοι φόροι) κάλυψαν το 28,75% των συνολικών εσόδων, ενώ αντιστοιχούν στο 18,86% του ΑΕΠ έναντι στόχου 25,20% του Προϋπολογισμού, παρουσιάζοντας μείωση έναντι του προηγούμενου οικονομικού έτους 2008 κατά € 2.654.382.384,74 και ποσοστό 5,59%. παρουσιάζουν υστέρηση έναντι των προβλέψεων του προϋπολογισμού κατά 12,8 δισεκ. ευρώ. Η συρρίκνωση των φορολογικών εσόδων, αναφέρει η έκθεση, είναι μεγαλύτερη της μείωσης του Α.Ε.Π.
Τα πιστωτικά έσοδα, δηλαδή ο δανεισμός του οικονομικού έτους 2009, ανήλθαν στο ποσό των 105,2 δισεκ. ευρώ. Σύμφωνα με την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, τα πιστωτικά έσοδα παρουσιάζουν απόκλιση σε σχέση με τις προβλέψεις του Προϋπολογισμού κατά 64,5 δισεκ. ευρώ ή 158,36% που οφείλεται στην έκδοση βραχυπρόθεσμων τίτλων, στη βραχυπρόθεσμη ταμειακή διευκόλυνση, στην έκδοση εντόκων γραμματίων του Ελληνικού Δημοσίου στον ιδιωτικό τομέα και στην έκδοση ομολογιακών δανείων για τη χρηματική ενίσχυση των τραπεζών, για τις οποίες δεν υπήρχε καθόλου πρόβλεψη στον Προϋπολογισμό, καθώς επίσης και στην έκδοση ομολόγων Ελληνικού Δημοσίου για την οποία η απόκλιση από τις προβλέψεις ανέρχεται σε 18,7 δισεκ. ευρώ. Συνολικά ο δανεισμός αυξήθηκε έναντι του προηγουμένου οικονομικού έτους κατά 35,5 δισεκ. ευρώ ή 51,10%.Επομένως, σημαντικό μέρος του νέου δανεισμού αφορά σε βραχυπρόθεσμο δανεισμό, ήτοι στην έκδοση εντόκων γραμματίων στον ιδιωτικό τομέα διάρκειας 13, 26 και 52 εβδομάδων, σε βραχυπρόθεσμους τίτλους (ECP) διάρκειας μερικών εβδομάδων, καθώς και σε βραχυπρόθεσμη ταμειακή διευκόλυνση, αντιπροσωπεύοντας το 39,21% του συνόλου αυτών, ενώ ο μακροπρόθεσμος δανεισμός καλύπτει το 60,79% των πιστωτικών εσόδων και προέρχεται κυρίως από την έκδοση ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου. Όσον αφορά δε το δανεισμό από την τοποθέτηση ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου ειδικών κατηγοριών, ύψους €530.959.740,48, αφορούσε στην απόδοση της εισφοράς του Κράτους στο Κλάδο Κυρίας Ασφάλισης των Αγροτών για το έτος 2008.
Τα επιστραφέντα έσοδα διαμορφώθηκαν σε 4,9 δισεκ. ευρώ, αυξημένα σε σχέση με το 2008 κατά 1,2 δισεκ. ευρώ.
Υφίσταται απόκλιση μεταξύ των εσόδων που βεβαιώθηκαν και εκείνων που εισπράχθηκαν. Τα βεβαιωθέντα έσοδα διαμορφώθηκαν σε €89.088.572.196,66, από τα οποία, τελικώς, εισπράχθηκαν €50.586.585.735,59 ή ποσοστό 56,78%. Η απόκλιση δε αυτή αφορά κυρίως τους άμεσους και έμμεσους φόρους, για τους οποίους το ποσοστό είσπραξης ανήλθε σε 63,87% - ενώ για τα μη φορολογικά έσοδα το ποσοστό είσπραξης ανήλθε στο 1/5 αυτών που βεβαιώθηκαν
Τα διαγραφέντα έσοδα κατά το οικονομικό έτος 2009 ανήλθαν σε €731.984.842,48, αφορούν έσοδα «φορολογικά» και έσοδα «μη φορολογικά» και είναι μειωμένα έναντι εκείνων του προηγούμενου οικονομικού έτους (€6.086.367.770,35). Η μεγάλη αυτή μείωση, οφείλεται σε διαγραφή εσόδου ύψους €5.511.351.867 (βλ. Έκθεση Ελεγκτικού Συνεδρίου για το οικονομικό έτος 2008), που διενεργήθηκε κατά το προηγούμενο οικονομικό έτος.
Το εισπρακτέο υπόλοιπο στο τέλος του 2009 ανέρχεται σε 33,5 δισεκ. ευρώ. Σημειώνεται ότι το εισπρακτέο υπόλοιπο το 2003 ήταν στα 11,5 δισεκ. ευρώ.
Έξοδα 2009
Οι πληρωμές (τακτικός προϋπολογισμός και Π.Δ.Ε.) ανήλθαν σε 155,8 δισεκ. ευρώ, παρουσιάζοντας απόκλιση σε σχέση με τις προβλέψεις του προϋπολογισμού κατά 47,6 δισεκ. ευρώ.
Οι προβλέψεις εξόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού (Τακτικού Προϋπολογισμού και Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων ανέρχονταν στο ποσό των €108.166.000.000, στον Κρατικό Απολογισμό διαμορφώθηκαν στο ποσό των €155.852.802.472, ενώ οι πληρωμές (πραγματικές δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού) ανήλθαν σε €155.842.796.081,15 ή 65,62% του ΑΕΠ, παρουσιάζοντας απόκλιση σε σχέση με τις προβλέψεις του Προϋπολογισμού κατά €47.676.796.081,15 και κατά ποσοστό 44,08%.
Ειδικά για τον τακτικό προϋπολογισμό, οι πραγματικές δαπάνες σε σχέση με το 2008 είναι αυξημένες κατά 29,2 δισεκ. ευρώ. Η αύξηση των δαπανών του Τακτικού προϋπολογισμού και η απόκλιση του σε σχέση με τις προβλέψεις οφείλεται κυρίως: Στις πληρωμές χρεωλυσίων από την έκδοση βραχυπρόθεσμων τίτλων στην ευρωαγορά (eurocommercial papers). Στην πληρωμή, για τόκους Δημοσίου Χρέους επιπλέον των προϋπολογισθέντων, που αφορούσαν κυρίως τόκους ομολόγων Ελληνικού Δημοσίου και τόκους εντόκων γραμματίων ιδιωτικού τομέα. Στην πληρωμή χρεολυσίων εντόκων γραμματίων ιδιωτικού τομέα και στην εξόφληση βραχυπρόθεσμης ταμειακής διευκόλυνσης, που δεν είχαν προβλεφθεί καθόλου στον Προϋπολογισμό. Στην επιχορήγηση σε νοσηλευτικά ιδρύματα ν.δ.2592/53 και σε Κέντρα Υγείας, για δαπάνες λειτουργίας και ερευνητικών προγραμμάτων ποσού επιπλέον των προϋπολογισθέντων. Στην επιχορήγηση των ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, Οργανισμό Ασφάλισης Ελευθέρων Επαγγελματιών και Ο.Π.Α.Δ. με το συνολικό ποσό των 2,4 δισεκ. ευρώ επιπλέον των προϋπολογισθέντων. Στη δαπάνη ποσού 5,4 δισεκ. ευρώ που αφορούσε: α) τη συμμετοχή του δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο των τραπεζών κατά ποσό € 3.768.585.000,00 για την ανάληψη προνομιούχων μετοχών μέσω της έκδοσης ομολογιακού δανείου σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 3723/2008 «Ενίσχυση της ρευστότητας της οικονομίας για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης και άλλες διατάξεις», β) την κάλυψη της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας ΤΕΜΠΜΕ Α.Ε. με το ποσό των € 1.500.000.000 μέσω της έκδοσης ειδικού ομολογιακού δανείου, γ) τη συμμετοχή στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας «Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο Α.Τ.Ε», ποσού € 179.156.582,60 και δ) την κάλυψη του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας «Ελληνική Εταιρεία Διαχείρισης Δικαιωμάτων Πνευματικής και Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας Ελληνικού Δημοσίου Α.Ε.» ποσού € 45.000.000.
Οι πρωτογενείς δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού (δεν περιλαμβάνονται τόκοι και χρεολύσια δανείων) ανήλθαν στο ποσό των 59,9 δισεκ. ευρώ.
Το πρωτογενές έλλειμμα που δημιουργήθηκε ανήλθε σε 9,3 δισεκ. ευρώ ή 3,93% του Α.Ε.Π. Η έκθεση σημειώνει ότι ο προϋπολογισμός είχε προβλέψει πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 9,8 δισεκ. ευρώ.
Δαπάνες εξυπηρέτησης δημόσιας πίστης: Κατά το οικονομικό έτος 2009 πληρώθηκε για την εξυπηρέτηση του συνολικού Δημοσίου Χρέους (Χρέους του Δημοσίου και Χρέους Ενόπλων Δυνάμεων) ποσό ύψους 81,3 δισεκ. ευρώ. Οι πληρωμές για την εξυπηρέτηση του συνολικού Δημοσίου Χρέους παρουσιάζουν αύξηση, σε σχέση με το οικονομικό έτος 2008, κατά 14,3 δισεκ. ευρώ, αποκλίνουν δε από τις προβλέψεις του Προϋπολογισμού κατά 39 δισεκ. ευρώ.
Έλλειμμα κεντρικής κυβέρνησης: Σύμφωνα με την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, για το 2009 το έλλειμμα της κεντρικής κυβέρνησης ανέρχεται στο ποσό των 28,9 δισεκ. ευρώ ή 12,18% του Α.Ε.Π.
Για την εξυπηρέτηση του Χρέους του Δημοσίου και έναντι πρόβλεψης του Προϋπολογισμού €39.395.615.000,00 καταβλήθηκαν € 76.587.685.230,39, ποσό που αντιπροσωπεύει το 52,27% των δαπανών του Τακτικού Προϋπολογισμού έναντι ποσού €62.470.685.137,53, πρόβλεψης του Προϋπολογισμού €35.876.972.000 και ποσοστού 53% του προηγούμενου οικονομικού έτους.
Τα προϋπολογισθέντα έξοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων ανέρχονταν στο ποσό των €8.800.000.000. Στον Απολογισμό διαμορφώθηκαν στο ποσό των €9.321.991.916, ενώ οι πραγματικές πληρωμές ανήλθαν σε €9.311.991.719,95, αντιπροσωπεύοντας το 5,98% των εξόδων του Γενικού Κρατικού Προϋπολογισμού και το 3,92% του ΑΕΠ.
Επισημάνσεις επί του Κρατικού Προϋπολογισμού
Το έλλειμμα της Κεντρικής Κυβέρνησης ανέρχεται σε 12,18% του ΑΕΠ έναντι μείωσης του στο 3,40% του ΑΕΠ . Διαπιστώνεται ότι το έλλειμμα της Κεντρικής Κυβέρνησης προέρχεται σε ποσοστό 74,86% από τον Τακτικό Προϋπολογισμό και σε ποσοστό 25,14% από τον Π.Δ.Ε. Το έλλειμμα του Τακτικού Προϋπολογισμού αποτελεί το 29,98% των δαπανών του Τακτικού Προϋπολογισμού και το έλλειμμα του Π.Δ.Ε. αποτελεί το 78,08% των δαπανών των δημοσίων επενδύσεων, δηλαδή, η Κεντρική Κυβέρνηση καλύπτει με δανεισμό σχεδόν το 30% των τρεχουσών δαπανών της και το 78% των δημοσίων επενδύσεων έναντι 13,05% και 47,78%, αντιστοίχως, του προηγούμενου οικονομικού έτους.
Ο Λογαριασμός «Δημόσιο Ταμείο», που αποτελεί το χρηματικό υπόλοιπο των Δ.Ο.Υ. στις 31.12.2009, ανέρχεται στο ποσό των €208.096.859,09 και αναλύεται σε μετρητά €29.084.788,87 και σε αντίτιμα, πληρωμές, δηλαδή, που διενεργήθηκαν από τις Δ.Ο.Υ. και δεν τακτοποιήθηκαν με την έκδοση συμψηφιστικών χρηματικών ενταλμάτων (ή δεν εμφανίστηκαν στα έξοδα Προϋπολογισμού), €179.012.070,22 έναντι αντιτίμων €179.103.999,70 του οικονομικού έτους 2008.
Το ύψος του χρέους της Κεντρικής Κυβέρνησης και κατά την 31.12.2009 ανέρχεται σε € 298.839.603.347,61 ή 125,83% του ΑΕΠ έναντι € 262.308.348.633,78 ή 109,69% του ΑΕΠ το 2008. Διαπιστώνεται, επομένως, αύξηση του ονομαστικού κεφαλαίου του Δημοσίου Χρέους, σε απόλυτους αριθμούς, κατά € 36.531.254.713,83 ή 13,92% και, ως ποσοστό του ΑΕΠ, κατά 16,14%.
Το ονομαστικό κεφάλαιο του Χρέους του Δημοσίου κατά την 31.12.2009 διαμορφώθηκε στο ποσό των € 296.030.545.329,77 ή 124,64% του ΑΕΠ έναντι €258.163.016.196,79 ή 107,95% του ΑΕΠ το 2008. Είναι, επομένως, αυξημένο σε σχέση με το προηγούμενο οικονομικό έτος κατά € 37.867.529.132,98 και κατά ποσοστό 14,66%.
Ανακεφαλαιώνοντας , προκύπτει σαφώς και με την παράθεση των στοιχειών , ότι οι προβλέψεις του προϋπολογισμού του 2009 σε σχέση με τον απολογισμό του 2009 αποκλίνουν σημαντικά . Είναι , η εκτέλεση του προϋπολογισμού αυτού δείγμα αναξιοπιστίας και συσσώρευσης λαθών από την κυβέρνηση της Ν.Δ. κατά την διακυβέρνηση από το 2004 -2009. Αποκορύφωμα της πολιτικής συμπεριφοράς της ήταν το προσχέδιο προέβλεπε έλλειμμα της τάξης του 1,7% και η εκτέλεση, όπως επιβεβαιώθηκε από τα τελευταία στοιχεία της EUROSTAT, ήταν της τάξης του 15,4%.
Ουσιαστικό ζητούμενο σήμερα είναι η Χώρα να ξεπεράσει την κρίση και ποτέ να μην γυρίσουμε σε τέτοιες συμπεριφορές άσκησης πολιτικών.