Δευτέρα 31 Ιανουαρίου 2011

Το αντάρτικο στον φωτογραφικό φακό του Κώστα Μπαλάφα



Ο στρατιωτικός  διοικητής του ΕΛΑΣ,  στρατηγός Στέφανος  Σαράφης και ο Αρης  Βελουχιώτης µπαίνουν  στα Γιάννινα στις 28  ∆εκεµβρίου 1944 και  ο Κώστας Μπαλάφας  είναι εκεί για να  τους απαθανατίσει.  Κάτω, ο φωτογράφος  την περίοδο που  «φυλάκιζε» στον  φακό του εικόνες  της Αντίστασης  στην Ηπειρο
Ο Κώστας Μπαλάφας µέσα από 80 «άγνωστα» καρέ του αποκαλύπτει πώς µε µατιά ρεπόρτερ κατέγραψε τον ένοπλο αγώνα στα βουνά της Ηπείρου µε εφόδιό του ένα φιλµ που... έπεσε από τον ουρανό
«Στο βουνό συνάντησα ανθρώπους που ήταν µέρα-νύχτα στο πόδι, σε αδιάκοπες πορείες, έτοιµοι πάντα ν’ αλλάξουν διαµονή, για να χάνονται τα ίχνη τους και να γλιστρούν στις κακοτοπιές σαν το ψάρι στο νερό. Τις πιο πολλές φορές νυχτοξηµερώνονταν στο ύπαιθρο µ’ όλους τους καιρούς, γιατί στο κάθε βήµα τους παραµόνευε ο θάνατος». Με αυτά τα λόγια ο Κώστας Μπαλάφας, αυτοδίδακτος φωτογράφος (µαθήτευσε για ένα διάστηµα κοντά στον γιαννιώτη φωτογράφο Ιωάννη Πανταζίδη) που για περισσότερο από µισό αιώνα κατέγραψε την καθηµερινή ζωή και τον µόχθο του µεταπολεµικού ανθρώπου, περιγράφει όσα έζησε στα βουνά της Ηπείρου.

«Ηταν άνθρωποι που στερούνταν τα πάντα, ακόµη και το ψωµί. Οι περισσότεροι λίγο-πολύ ξυπόλυτοι, µόνιµα ψειριασµένοι,ζώντας τον.. περισσότερο καιρό στον λόγγο,σαν τ’ αγρίµια, έτοιµοι να θυσιαστούν για τη λευτεριά της πατρίδας», γράφει ο 92χρονος σήµερα φωτογράφος στις σελίδεςτου λευκώµατος µε τις φωτογραφίες από το αντάρτικο –το πρώτο κοµµάτι της δουλειάς του που δηµοσίευσε µε το εφάπαξ που πήρε από τη ∆ΕΗ, αλλά δεν έχει εκθέσει ως σύνολο.

Στην έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, από τα 2.000 αρνητικά θα κάνουν ντεµπούτο περίπου 80 φωτογραφίες από τα 42 χωριά από τα οποία πέρασε ο αντάρτης-φωτογράφος. Εξήντα πέντε εξ αυτών είναι ψηφιακά αντίγραφα και δεκαπέντε πρωτότυπες εκτυπώσεις του ίδιου.

«Σεµνός και ακέραιος, ο Κώστας Μπαλάφας δεν έκανε ποτέ προπαγανδιστική φωτογραφία. Οι εικόνες του διατηρούν αποστάσεις από τη λογική του φανατισµού και του διχασµού», επισηµαίνει η επιµελήτρια της έκθεσης Γεωργία Ιµσιρίδου. «Είναι, όπως και το σύνολο του έργου του, µια έντιµη καταγραφή των ιστορικών στιγµών που έζησε µε τους συµπολεµιστές του στα απόκρηµνα βουνά της Ηπείρου, αγωνιζόµενος για έναν και µόνο σκοπό: την ελευθερία της χώρας του.

∆ιαφέρουν από την υπόλοιπη δουλειά του καθώς έχουν ρεπορταζιακό χαρακτήρα και αποτελούν την καταγραφή της ζωής,τις µάχες, τα µετόπισθεν, τα κατεστραµµένα χωριά».

«Φωτογραφίζοντας το αντάρτικο, ο Κώστας Μπαλάφας συνέδεσε, θα λέγαµε, τα έως τότε βιώµατα και τις µνήµες του µε τη δηµιουργία της νέας πραγµατικότητας που έφερε ο πόλεµος στην Ελλάδα και την Ηπειρο»,τοποθετεί στο ιστορικό πλαίσιο τη δουλειά του φωτογράφου ο ιστορικός, υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος. «Στην έως τότε δύσκολη ζωή του τόπου προστέθηκε ο πόλεµος. Ο Κώστας Μπαλάφας κάλυψε τη δράση των ανταρτών,τη στράτευση των τοπικών µικροκοινωνιών αλλά κυρίως γοητεύτηκε και ανέδειξε τις όποιες δοµές οργάνωσαν τα στελέχη του ΕΑΜ και οι αντάρτες στις περιοχές τις οποίες ήλεγχαν.

Αν ποτέ γίνει ένα µεγάλης εµβέλειας µουσείο για την Κατοχή και την Αντίσταση, το έργο του Κώστα Μπαλάφα θα αποτελέσει ένα πολύ ισχυρό παρατηρητήριο, τόσο για τις ελπίδες που γέννησε η Αντίσταση όσο και για τον φόβο που άφησε πίσω της η συµµετοχή σε αυτήν»

ΤΑ ΝΕΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σεβαστείτε το ελεύθερο βήμα σχολιασμού και διαλόγου. Ανωνυμία δεν σημαίνει και ασυδοσία.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.
Σημείωση : Κάθε υβριστικό , προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο θα διαγράφεται...
Σχόλια με ονομαστικές αναφορές που περιέχουν ατεκμηρίωτες καταγγελίες θα διαγράφονται.
Απαντήσεις από τον διαχειριστή μόνο στα επώνυμα σχόλια.

Η Πελασγία από ψηλά