Φέτος η εθνική επέτειος σφραγίστηκε από δύο διαφορετικά μουσικά μοτίβα.
Πρώτα από τον ύμνο του ΕΑΜ που παιάνισε υπερήφανα στην παρέλαση η μπάντα του νέου (αριστερού) δημάρχου Χαλανδρίου.
Και ύστερα από το «Μη ρωτάς το γιατί» του Σταμάτη Γονίδη που
ακούγονται να σιγοτραγουδούν οι εργάτες σε βίντεο για την ανασκαφή της
Αμφίπολης.
Προσωπικά δεν θα κάνω κρίση για τις μουσικές προτιμήσεις των μεν και των δε.
Ούτως Ή άλλως, δυσκολεύομαι να φανταστώ τα σχολεία να παρελαύνουν
για το «Οχι» τραγουδώντας Γονίδη, ακριβώς όπως δεν νομίζω να υπάρχει
εργάτης σε ολόκληρη την επικράτεια που να μερακλώνει ακούγοντας
«Βροντάει ο Ολυμπος, αστράφτει η Γκιώνα».
Παρατηρώ όμως το εξής : Ενώ ο ύμνος του ΕΑΜ προκάλεσε μια έντονη αντιδικία, ουδείς διαμαρτυρήθηκε για τον Γονίδη.
Θα μου πείτε βεβαίως ότι άλλο η μπάντα ενός δήμου κι άλλο το τραγούδι ενός εργάτη.
Αλλωστε, αν κατάλαβα καλά, ο νέος δήμαρχος Χαλανδρίου είναι
αριστερός με περικεφαλαία, αρνείται την αξιολόγηση των δημοτικών
υπαλλήλων και δεν θα με εξέπληττε αν το πρωί ξυριζόταν τραγουδώντας τη
«Διεθνή».
Έως εδώ λοιπόν καμία αντίρρηση. Αλλά δεν είναι αυτό που εξηγεί τη φασαρία.
Απλώς όλοι υποψιαζόμαστε ότι ο ύμνος του ΕΑΜ από έναν αριστερό
δήμαρχο και σε μια εθνική επέτειο παραπέμπει στην οικειοποίηση της
Αντίστασης από την Αριστερά.
Στο παλιό παραμύθι δηλαδή ότι στον γερμανό κατακτητή αντιστάθηκαν
μόνο όσοι οργανώθηκαν στο ΕΑΜ και ότι η αποτροπή της ανόδου του ΕΑΜ στην
εξουσία με τα Δεκεμβριανά ήταν μια ήττα ολόκληρης της Αντίστασης.
Ευλόγως λοιπόν όσοι δεν αναγνωρίζουν τον εαυτό τους στην αντίσταση
του ΕΑΜ, ούτε θεωρούν την Αριστερά αποκλειστικό κληρονόμο της
Αντίστασης, διαμαρτύρονται για κάτι που τους μυρίζει «πολιτικό σχέδιο»
και όχι αθώος εορτασμός μιας εθνικής επετείου.
Αντιθέτως ουδείς μπορεί να κατηγορήσει τον Γονίδη ότι πίσω από τα
τραγούδια του κρύβει κάποιο πολιτικό σχέδιο, ούτε καν ότι αποβλέπει να
καπελώσει κάποιον.
Ο άνθρωπος τραγουδάει για «την αγάπη την τόση» και ως γνωστόν
«τόσες αγάπες» έχουμε περάσει όλοι. Δεξιοί κι αριστεροί, αντιστασιακοί
και ταγματασφαλίτες, δημοκρατικοί και βασιλόφρονες.
Με άλλα λόγια, έχω την αίσθηση πως παρά τον ηρωισμό του ΕΑΜ, μια
αγάπη που τελείωσε αποτελεί σήμερα πολύ πιο ουσιαστικό ντέρτι από τη
λαοκρατία.
Και γι' αυτό άλλωστε στο μεγάλο ερώτημα που θέτει ο Γονίδης τραγουδώντας:
«Μη ρωτάς το γιατί/ η αγάπη αυτή έχει τώρα τελειώσει».
Αποκλείεται ποτέ να απαντήσεις:
«Το ΕΑΜ μάς έσωσε απ' την πείνα».
Θα απαντήσεις αναγκαστικά - πάλι μαζί με τον Γονίδη:
«Γιατί μ' έχεις πληγώσει!».
Γ Πρετεντέρης-ΤΑ ΝΕΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σεβαστείτε το ελεύθερο βήμα σχολιασμού και διαλόγου. Ανωνυμία δεν σημαίνει και ασυδοσία.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.
Σημείωση : Κάθε υβριστικό , προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο θα διαγράφεται...
Σχόλια με ονομαστικές αναφορές που περιέχουν ατεκμηρίωτες καταγγελίες θα διαγράφονται.
Απαντήσεις από τον διαχειριστή μόνο στα επώνυμα σχόλια.