Το θέμα, στην παρούσα φάση, στο πολιτικό του σκέλος έχει εξαντληθεί. Πλέον, όταν γράφουμε, ενώ εκκρεμεί η πραγματογνωμοσύνη για τη γνησιότητα ή μη των βίντεο που είδαμε, απλώς επαναλαμβάνουμε ήδη διατυπωμένες θέσεις. Δεν προάγουμε τη συζήτηση, αλλά την ανακυκλώνουμε. Είναι απολύτως φυσιολογικό σε μια τέτοια τραγωδία να υπάρχουν εντελώς διαφορετικές προσεγγίσεις, να παράγονται και να αναπαράγονται εντάσεις, να αναδεικνύονται συμπεριφορές και τελικά όλοι να προσδοκούμε την αλήθεια, με πρώτους τους συγγενείς των 57 νεκρών, αλλά αμφιβάλλω πολύ αν θα τη βρούμε. Πιο πιθανό να καταλήξουμε σε μια πιθανολόγηση.
Και η δικαστική απόφαση; Ακόμα έχουμε δρόμο μακρύ για να φτάσουμε μέχρις εκεί. Ίσως και δύο χρόνια μέχρι την πρωτόδικη απόφαση και άλλο τόσο μέχρι την εφετειακή. Μεγάλη και σημαντική η δίκη, πολλοί οι δικηγόροι, πάρα πολλά τα τεκμήρια.
Σε αυτή τη φάση το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να δημοσιεύσω ένα τεχνικής φύσεως κείμενο, που αφορά τα αίτια του τραγικού δυστυχήματος, που μου απέστειλε εκλεκτός διαδικτυακός φίλος. Συντάκτης του, ηλεκτρολόγος - μηχανολόγος που εργάζεται σε γαλλική πολυεθνική με αντικείμενο τα μετρό και τους σιδηροδρόμους. Επειδή δεν κατέχω τεχνικές γνώσεις παραδίδω το κείμενο αυτούσιο στην κρίση των ειδημόνων για σχολιασμό.
Επί της τραγωδίας των Τεμπών θα επανέλθω όταν
θα έχουμε το πόρισμα της πραγματογνωμοσύνης για τη γνησιότητα των επίμαχων βίντεο. Και όπως πάντα, μιλώντας πολιτικά.Σας παραθέτω το κείμενο και οι παρατηρήσεις των ειδικών θα είναι ευπρόσδεκτες.
Οι πιθανές εξηγήσεις για την ανάφλεξη μετά τη σύγκρουση εφόσον αποκλειστεί η μεταφορά εύφλεκτου φορτίου στην εμπορική αμαξοστοιχία στο δυστύχημα των Τεμπών
Αν θεωρήσουμε αληθή την παραδοχή του τίτλου, πρέπει να εξακολουθήσουμε να αναζητούμε την αιτία για το αδιαμφισβήτητο γεγονός της ανάφλεξης που προκλήθηκε στο σημείο επαφής των 2 αμαξοστοιχιών αμέσως μετά τη σύγκρουση. Η αλληλουχία των γεγονότων θα μπορούσε να συμβεί ως εξής:
- 2 τεράστιες μάζες συγκρούονται με σχετική ταχύτητα 260 Km/h. Η επιβράδυνση είναι ακαριαία.
- Στην εμπορική αμαξοστοιχία (ΑΜ στο εξής) έχουν προσδεθεί 2 μηχανές, πιθανόν για να χρησιμοποιηθεί η δεύτερη σε συρμό επιστροφής χωρίς να απαιτείται να είναι συνδεδεμένη στη γραμμή Traction Power.
- Η Επιβατική ΑΜ δεν έχει μηχανή εμπρός, αφού κάθε βαγόνι του συρμού έχει κινητήριο μηχανισμό.
- Η 1η ηλεκτρική μηχανή (Locomnotive) που είναι συνδεδεμένη με τη γραμμή συγκρούεται με το πρώτο βαγόνι της επιβατικής ΑΜ. Στη μηχανή υπάρχει ένας Μετασχηματιστής για να υποβιβάζει την τάση των 25.000 V του εναέριου αγωγού Overhead Catenary System (OCS) που βρίσκεται πάνω σε όλο το μήκος της γραμμής, σε τάσεις στην περιοχή των 1,000 V που θα τροφοδοτήσουν τους κινητήρες και τα άλλα συστήματα της μηχανής.
- Ο Μετασχηματιστής αυτός είναι ένα συμπαγές μεταλλικό αντικείμενο με βάρος 10 τόνων περίπου. Έχει ένα συμπαγές μέρος που είναι ο πυρήνας του με τα διάφορα τυλίγματα και πέριξ του πυρήνα υπάρχει ένα μεταλλικό κέλυφος γεμάτο από λάδι που χρησιμεύει για την ψύξη του Μετασχηματιστή. Πρέπει να υπάρχει ποτέ επαφή μεταξύ τυλιγμάτων και κελύφους γιατί αυτό θα προκαλέσει ακαριαία βραχυκύκλωμα. Επειδή η συσκευή αυτή είναι τοποθετημένη σε αντικείμενο που κινείται και επιβραδύνει ο κανονισμός ΕΝ 12663 απαιτεί αντοχή σε μηχανικά φορτία κατά τη διεύθυνση κίνησης 5g.
- Η σύγκρουση των ΑΜ παρήγαγε επιβραδύνσεις ίσως και 15 φορές μεγαλύτερες, με συνέπεια ο πυρήνας να έρθει σε επαφή με το κέλυφος, παράγοντας ένα ισχυρότατο βραχυκύκλωμα τουλάχιστον 25.000 Α. Το λάδι εντός του κελύφους λόγω του ότι ο ΜΣ βρίσκεται σε λειτουργία είναι θερμό, πάνω από 70 C και σε υψηλή πίεση. Με το βραχυκύκλωμα ένας μικρός κεραυνός δημιουργείται μέσα στο λάδι του Μετασχηματιστή που αναφλέγη ακαριαία. Κανένα μονωτικό λάδι δεν θα μπορούσε να αντέξει και να μην αναφλεγεί στις θερμοκρασίες αυτές. Συγχρόνως το κέλυφος σπάσει, ξ πίεση του λαδιού μειώνεται απότομο και το θερμό λάδι διασπείρεται στην ατμόσφαιρα δημιουργώντας ατμούς που αναφλέγονται ακαριαία. Η εξήγηση για την αρχική λάμψη που στα σχετικά video προηγείται είναι το βραχυκύκλωμα. Η πύρινη μπάλα παράγεται στη συνέχεια από την καύση των ατμών και του υπόλοιπου υγρού λαδιού (Περίπου 3,000 L).
- Χωροταξικά η ανενεργή μηχανή ήταν πίσω από την ενεργή. Ο Μετασχηματιστής της δεν έπαθε βραχυκύκλωμα, αφού δεν ήταν συνδεδεμένος στο δίκτου, αλλά από μηχανική καταπόνηση και το κέλυφος αυτού διαλύθηκε και τα λάδια σκορπίστηκαν λόγω αδράνειας κυρίως προς τα εμπρός δηλαδή προς τη μεριά των επιβατηγών βαγονιών.
- Τα υπόλοιπα εύφλεκτα υλικά των μηχανών αλλά και των βαγονιών συντήρησαν και επέκτειναν τη φωτιά με τραγικά αποτελέσματα.
- Η ΔΕΗ δεν έχει καμμιά σχέση με τη γραμμή OCS 25.000 V. Η ισχύς έλξης
είναι μέρος της γραμμής και είναι υποδομή του ΟΣΕ. Ανά 25 Km περίπου
υπάρχουν υποσταθμοί ισχύος έλξης που διακόπτουν την παροχή σε περίπτωση
βραχυκυκλώματος σε διάστημα 200 msec περίπου. Οι αποζεύκτες λειτούργησαν
και έκοψαν το ρεύμα από την OCS γι’ αυτό δεν είχαμε επιπλέον
βραχυκυκλώματα. Ένα βραχυκύκλωμα πρέπει να υπάρξει για να διακοπεί. Και η
ύπαρξή του εντός του μετασχηματιστή στις συνθήκες της σύγκρουσης δεν
μπορούσε παρά να προκαλέσει την ανάφλεξη του λαδιού αναπόφευκτα. Σ. Μουμτζής-liberal.gr
Είμαι αυτόπτης μάρτυρας ενός παρόμοιου γεγονότος που συνέβη σε υποσταθμό της ΔΕΗ υψηλής τάσεως. Λόγω βραχυκυκλώματος στις γραμμές εξόδου του Μ/Σ, που προκλήθηκε από ένα κουνάβι, από τα θραύσματα του διακόπτη απομόνωσης τρύπησε το κέλυφος του Μ/Σ με αποτέλεσμα να χυθούν τα λάδια ψύξης στο περιβάλλον. Τα λάδια ψύξης του Μ/Σ είναι ειδικής χημικής σύνθεσης (CORTEN) και με την διαδικασία που αναφέρει παραπάνω ο συντάκτης του άρθρου αναφλέγονται. Όντως ακαριαία μετά το τόξο του βραχυκυκλώματος του διακόπτη υψώθηκε μια πύρινη μπάλα η οποία προκλήθηκε από τα λάδια του Μ/Σ ισχύος. Βέβαια δεν συσχετίζω αυτό το γεγονός με τα ΤΕΜΠΗ γιατί δεν γνωρίζω την ισχύ του Μ/Σ, τον όγκο και τύπο λαδιού και τις ζημιές που υπέστη το κέλυφος του Μ/Σ ως αποτέλεσμα της σύγκρουσης. Αυτά τα θέματα πρέπει να αναλύονται από έμπειρους και εξειδικευμένους επιστήμονες οι οποίοι αφού προβούν στη συλλογή όλων των δεδομένων, έχουν την ικανότητα να αναλύουν τα αίτια που προκαλούνται από καταστροφικά ατυχήματα.
ΑπάντησηΔιαγραφή