1. Η αποκέντρωση αρμοδιοτήτων του «Καλλικράτη» στον Α' βαθμό αυτοδιοίκησης
2. Ο έλεγχος και η ρύθμιση των οικονομικών των νέων Δήμων
3. Ο «Καλλικράτης» για τον πολίτη
4. Το Σύστημα Διακυβέρνησης του «Καλλικράτη» στο Δήμο
5. Ο «Καλλικράτης» για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας
6. Ο «Καλλικράτης» για το χωριό και τη γειτονιά
7. Οι ρυθμίσεις του «Καλλικράτη» για την καταστατική θέση των αιρετών
8. Οι μηχανισμοί εποπτείας, ελέγχου και διαφάνειας του «Καλλικράτη»
Ανάμεσα σε άλλα, νέα, ηλεκτρονικά e-ΚΕΠ έρχονται να προστεθούν στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών που είχαν ιδρυθεί και πάλι από το ΠΑΣΟΚ. Οι δήμοι θα εκδίδουν πλέον όχι μόνον οικοδομικές άδειες αλλά και πλήθος επαγγελματικών αδειών. Εισάγεται η «έξυπνη κάρτα» που θα διευκολύνει τους δημότες στην έκδοση πιστοποιητικών και σε σειρά άλλων διευθετήσεων. Συγκεκριμένα:
1. Η αποκέντρωση αρμοδιοτήτων του «Καλλικράτη» στον Α' βαθμό αυτοδιοίκησης
Αρμοδιότητες που ασκούνταν από τις σημερινές Νομαρχίες αλλά και από το κράτος: | Οι νέες αρμοδιότητες των Δήμων |
Οι πολίτες, με εξαίρεση 77 Δήμους σε σύνολο 1034, απευθύνονταν στις Νομαρχίες για την έκδοση Οικοδομικών αδειών και πολλών άλλων πολεοδομικών υπηρεσιών | Έκδοση οικοδομικών αδειών και εντοπισμένες πολεοδομικές εφαρμογές |
Οι πολίτες απευθύνονταν στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση για το σύνολο των αρμοδιοτήτων που αφορούν την κοινωνική πρόνοια | Το σύνολο των αρμοδιοτήτων που αφορούν τον τομέα της κοινωνικής πρόνοιας. |
Οι πολίτες απευθύνονταν είτε στη Νομαρχία είτε στην Κρατική Περιφέρεια για την έκδοση των επαγγελματικών αδειών τους | Η έκδοση σειράς επαγγελματικών αδειών |
Η εκτέλεση έργων και η διασφάλιση της λειτουργίας των συγκοινωνιακών υποδομών ασκούνταν από την Κρατική Περιφέρεια | Αρμοδιότητες εκτέλεσης έργων, διασφάλισης συγκοινωνιακών υποδομών |
Οι γεωργοί απευθύνονταν για σειρά από θέματα στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση | Ευρείες αρμοδιότητες στον τομέα της γεωργίας |
Οι κτηνοτρόφοι απευθύνονταν για σειρά από θέματα στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση | Ευρείες αρμοδιότητες στον τομέα της κτηνοτροφίας |
Η εποπτεία των κέντρων Δια βίου μάθησης υπαγόταν στο Υπ. Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων | Εποπτεία της δια βίου μάθησης |
Η λειτουργική υποστήριξη και η ανέγερση σχολικών κτιρίων ανήκε στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση | Ανέγερση και συντήρηση σχολικών κτιρίων |
2. Ο έλεγχος και η ρύθμιση των οικονομικών των νέων Δήμων
Τι ίσχυε μέχρι σήμερα | Οι προβλέψεις του «Καλλικράτη» για τους Δήμους |
Οι Δήμοι και οι Νομαρχίες μπορούσαν να δανείζονται με απόφαση του Συμβουλίου | Τίθενται προϋποθέσεις και διαδικασίες για τη λήψη δανείου από Δήμους και Περιφέρειες: |
Δεν υπήρχε κάποιο όριο στα ποσά που μπορούσε να δανειστεί κάποιος Δήμος ή Νομαρχία, ούτε συνδεόταν η λήψη δανείου με τη δυνατότητα αποπληρωμής του. | α) το ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης της δημόσιας πίστης κάθε Δήμου/Περιφέρειας να μην υπερβαίνει το 20% των ετήσιων τακτικών του εσόδων β) το συνολικό χρέος του Δήμου/Περιφέρειας που προβαίνει σε δανεισμό να μην υπερβαίνει το ποσοστό των συνολικών εσόδων του Ως συνολικό χρέος θεωρούνται οι συνολικές μακροπρόθεσμες και βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις του. |
Δεν υπήρχε θεσμοθετημένη πολιτική αντιμετώπισης του φαινομένου των υπερχρεωμένων Δήμων. | Για ολιγάριθμους Δήμους που έχουν υπερβολικό δανεισμό ή άλλα χρέη εισάγεται διαδικασία εξυγίανσης βάσει ειδικού προγράμματος στην οποία συμμετέχουν είτε με απόφαση του Συμβουλίου τους είτε με απόφαση της Ειδικής Επιτροπής που αποφασίζει βάσει αντικειμενικών κριτηρίων. Με την υπαγωγή στο πρόγραμμα τίθενται αυστηρά όρια στο δανεισμό, απαγορεύονται οι προσλήψεις, περιορίζεται η χρηματοδότηση για επενδύσεις ώστε να χρηματοδοτηθεί η αποπληρωμή των χρεών με τη συνδρομή ειδικού λογαριασμού που δημιουργείται για το σκοπό αυτό στο πλαίσιου συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος. Ταυτόχρονα διενεργούνται τακτικοί έλεγχοι ώστε να εξασφαλίζεται η αποτελεσματική υλοποίηση του προγράμματος εξυγίανσης. |
Δεν υπήρχε θεσμοθετημένη πολιτική αντιμετώπισης του φαινομένου των υπερχρεωμένων Δήμων | Συστήνεται Ελεγκτική Επιτροπή που αποτελείται από Σύμβουλο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ο οποίος είναι και πρόεδρός της |
Δεν υπήρχε θεσμοθετημένη πολιτική αντιμετώπισης του φαινομένου των υπερχρεωμένων Δήμων | Βασική προϋπόθεση για την ένταξη στο Πρόγραμμα Εξυγίανσης είναι: Οι ετήσιες υποχρεώσεις σε τοκοχρεολύσια να υπερβαίνουν συγκεκριμένο ποσοστό των τακτικών εσόδων ή το συνολικό χρέος να υπερβαίνει συγκεκριμένο ποσοστό των τακτικών εσόδων. Ακολουθεί εκτίμηση από ορκωτούς ελεγκτές και ο Δήμος/Περιφέρεια εκπονεί συγκεκριμένο πρόγραμμα εξυγίανσης με μέτρα, δράσεις και χρονοδιάγραμμα. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις μπορούν να ενταχθούν υποχρεωτικά Δήμοι/Περιφέρειες μετά από έλεγχο που ξεκινά από τη Διεύθυνση Οικονομικών ΟΤΑ του Υπ. Εσ. |
Οι Δήμοι άνω των 10.000 κατοίκων υποχρεούνταν να καταρτίζουν 4ετές επιχειρησιακό πρόγραμμα. Περισσότερο από 80% αυτών δεν υποχρεούνταν δηλαδή να καταρτίζουν τέτοια προγράμματα. Κατήρτιζαν επίσης ετήσιο προϋπολογισμό. Δεν υπήρχε καμία πρόβλεψη αυτά τα δύο εργαλεία οικονομικής πολιτικής να συνδέονται και να δρουν συμπληρωματικά στο πλαίσιο ενιαίου σχεδιασμού. | Κάθε Δήμος εκπονεί πλέον Πενταετές Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (Τ.Ε.Π.) το οποίο εξειδικεύεται κατ' έτος σε Ετήσιο Πρόγραμμα Δράσης (Ε.Π.Δ.) και ετήσιο Προϋπολογισμό. Το Τεχνικό Πρόγραμμα καταρτίζεται και υποβάλλεται μαζί με το Ε.Π.Δ., αποτελεί μέρος του και επισυνάπτεται ως παράρτημα σε αυτό. Έως τις 30 Σεπτεμβρίου κάθε έτους ολοκληρώνονται οι διαδικασίες για τη σύνταξη προσχεδίου του Ε.Π.Δ. και του προϋπολογισμού καθώς και οι διαδικασίες διαβούλευσης. |
Ο έλεγχος νομιμότητας των αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου για την επιβολή φόρων, τελών αλλά και το ετήσιο πρόγραμμα δράσης είχαν υπαχθεί στον έλεγχο του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας που είναι μετακλητός, διορισμένος από την εκάστοτε κυβέρνηση. | Ο προϋπολογισμός, το ετήσιο πρόγραμμα δράσης, η εισηγητική έκθεση της οικονομικής επιτροπής και οι αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου που αφορούν την επιβολή των φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών υποβάλλονται στον Ελεγκτή Νομιμότητας για έλεγχο. Αν διαπιστωθούν παρατυπίες ο Ελεγκτής Νομιμότητας καλεί το δημοτικό συμβούλιο να αναμορφώσει κατάλληλα τον προϋπολογισμό μέσα σε προθεσμία είκοσι (20) ημερών |
Υπάρχουν ακόμη δεκάδες Δήμοι που δεν διαθέτουν ειδική υπηρεσιακή μονάδα που να διεξάγει την ταμειακή τους λειτουργία. | Η ταμειακή λειτουργία των Δήμωνειδική υπηρεσιακή μονάδα που αποτελεί μέρος της οικονομικής υπηρεσίας και συνιστάται με τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας (Ο.Ε.Υ.). διεξάγεται από |
Δεν υπήρχε κάποια ρύθμιση που να προβλέπει την παρακολούθηση της εκτέλεσης του προϋπολογισμού. Η δυνατότητα πληροφόρησης των πολιτών συνολικά για τον προϋπολογισμό του Δήμου τους ήταν περιορισμένη. | Η Οικονομική Επιτροπή υποβάλλει στο Δημοτικό Συμβούλιο τριμηνιαία έκθεση για τα αποτελέσματα εκτέλεσης του προϋπολογισμού η οποία και αναρτάται στην ιστοσελίδα του Δήμου. Στην έκθεση συμπεριλαμβάνεται και η άποψη της μειοψηφίας. |
3. Ο «Καλλικράτης» για τον πολίτη
Τι ίσχυε μέχρι σήμερα | Οι καινοτομίες του «Καλλικράτη» |
Υπήρχαν 1.000 ΚΕΠ περίπου που ιδρύθηκαν από το 2001 | Δημιουργούνται δίπλα στα σημερινά 1.000 ΚΕΠ άλλα 1.200 επιπλέον «Δημοτικά e-ΚΕΠ». Για την εξυπηρέτηση του πολίτη ενισχύεται και εκσυγχρονίζεται ο θεσμός των δημοτικών ΚΕΠ, με τη δημιουργία μικρών, αποτελεσματικών «Δημοτικών e - ΚΕΠ», σε κάθε γειτονιά ή χωριό ανάλογα με τις ανάγκες εξυπηρέτησης, με τα οποία παρέχονται οι βασικές υπηρεσίες της δημοτικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης όσο το δυνατόν εγγύτερα στο πολίτη. |
Ο πολίτης που βρίσκεται σε αδυναμία να εξυπηρετηθεί από το Δήμο έπρεπε να βρει τρόπο για να διεκπεραιώνει κάποιος άλλος τις υποθέσεις του. | Οι Οι Δήμοι συνιστούν ειδικό αυτοτελές γραφείο το οποίο υπάγεται απευθείας στο δήμαρχο, για την παροχή διοικητικής βοήθειας σε άτομα που έχουν αντικειμενική αδυναμία προσπέλασης στους δήμους ή στα ΚΕΠ. |
Δεν υπήρχαν εφαρμογές ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην υπηρεσία του πολίτη. | Εισάγεται η έξυπνη «κάρτα του Δημότη», ξεκινά η υλοποίηση της «κάρτας του πολίτη». Με αυτή περνούν οι Δήμοι στην αυτόματη εξυπηρέτηση (π.χ. έκδοση πιστοποιητικών), αλλά και διευκολύνεται η συμμετοχή σε δημοκρατικές διαδικασίες (π.χ. τοπικά δημοψηφίσματα) |
Ο πολίτης ταλαιπωρούνταν από τις αλληλοεπικαλύψεις των αρμοδιοτήτων. Ταυτόχρονα υπήρχε και διάχυση της ευθύνης. | Η άσκηση κάθε αρμοδιότητας γίνεται σε ένα επίπεδο χωρίς τη πολυδιάσπαση της. Ο πολίτης εξυπηρετείται σε ένα σημείο με αποτέλεσμα να μειώνεται η ταλαιπωρία του αλλά και οι χρόνοι για την ολοκλήρωση κάθε εργασίας. |
Οι πολίτες δεν είχαν θεσμοθετημένη συμμετοχή στο σχεδιασμό πολιτικών για την ανάπτυξη και όλα τα σημαντικά ζητήματα του Δήμου | Στους δήμους και στις περιφέρεις συγκροτείται Επιτροπή Διαβούλευσηςγνωμοδοτικό όργανο. ως Σε αυτή συμμετέχουν επιμελητήρια και εκπρόσωποι σημαντικών επιχειρηματικών κλάδων του Δήμου ή της Περιφέρειας και απλοί πολίτες |
Στα τοπικά διαμερίσματα δεν υπήρχε κανένας θεσμός στον οποίο να μπορεί να εκφραστεί το σύνολο της κοινότητας για σημαντικά ζητήματα τοπικού αναπτυξιακού χαρακτήρα. | Στις τοπικές κοινότητες (έως δηλ. 2.000 κατοίκους) καλούνται οι κάτοικοι και οι φορείς της τοπικής κοινότητας, τουλάχιστον μια φορά κατ' έτος σε συνέλευση, προτείνουν στα αρμόδια όργανα του δήμου, ανάλογα με το χαρακτήρα των αναγκών των κατοίκων της τοπικής κοινότητας και τις προτεραιότητες για την τοπική ανάπτυξη, - τα έργα που πρέπει να εκτελεστούν στην τοπική κοινότητα. - την παροχή υπηρεσιών για την τουριστική αξιοποίηση και προβολή της τοπικής κοινότητας - την εφαρμογή πολιτιστικών, ψυχαγωγικών και αθλητικών προγραμμάτων και - κάθε άλλο θέμα που αφορά την τοπική κοινότητα. |
Οι αποφάσεις των Δήμων, των ΝΠΔΔ τους και των Δημοτικων Επιχειρήσεων δεν τύγχαναν πάντα ευρύτερης δημοσιότητας με αποτέλεσμα οι πολίτες να μην ενημερώνονται για το πού διατίθενται τα χρήματά τους. | Για κάθε όργανο των Δήμων, και όλων των Νομικών Προσώπων τους εισάγεταιυποχρέωση ανάρτησης κάθε απόφασής τους στο διαδίκτυο, προκειμένου αυτή να είναι εκτελεστή. |
Η συνηθέστερη οδός για κάποιον πολίτη που αισθάνεται ότι αδικείται ή επιθυμεί να κάνει μια καταγγελία ήταν να αποταθεί στο Δήμαρχο ή κάποιο μέλος του Δημοτικού Συμβουλίου. | Στους δήμους και στις περιφέρειες, επιλέγεται πρόσωπο εγνωσμένου κύρους και εμπειρίας, ως «συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης». Ο συμπαραστάτης δέχεται καταγγελίες άμεσα θιγόμενων πολιτών και επιχειρήσεων για κακοδιοίκηση των υπηρεσιών του δήμου ή της περιφέρειας, των νομικών του προσώπων και των επιχειρήσεών του και διαμεσολαβεί προκειμένου να επιλυθούν τα σχετικά προβλήματα, ενώ είναι υποχρεωμένος να απαντά εγγράφως ή ηλεκτρονικά εντός τριάντα (30) ημερών στους ενδιαφερόμενους. Ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης συντάσσει ετήσια έκθεση. Η ετήσια έκθεση παρουσιάζεται από τον ίδιο και συζητείται σε ειδική δημόσια συνεδρίαση του δημοτικού και περιφερειακού συμβουλίου, εντός τριάντα (30) ημερών από την υποβολή της. |
Δεν υπήρχαν προβλέψεις που να αποβλέπουν στην απλοποίηση των διαδικασιών για τις οικονομικές συναλλαγές των πολιτών με τους Δήμους | Οι Δήμοι συνεργάζονται με τις Τράπεζες και τις άλλες κρατικές υπηρεσίες για να αυτοματοποιήσουν τις διαδικασίες μέσω των οποίων εκτελούν οικονομικές συναλλαγές με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, παρέχουν άδειες κλπ. |
4. Το Σύστημα Διακυβέρνησης του «Καλλικράτη» στο Δήμο
Τι ίσχυε μέχρι σήμερα | Τι φέρνει ο «Καλλικράτης» |
Ο Δήμαρχος συγκέντρωνε στο πρόσωπό του σχεδόν το σύνολο των εξουσιών | Η εκτελεστική Επιτροπή αποτελείται από το Δήμαρχο και τους Αντιδημάρχους, γίνεται το συλλογικό όργανο άσκησης, συντονισμού και λογοδοσίας της εκτελεστικής λειτουργίας του Δήμου. Με τον τρόπο αυτό περιορίζεται η συγκέντρωση εξουσίας στο πρόσωπο του δημάρχου. Ενισχύεται η συλλογική λειτουργία των Δήμων. |
Οι αντιδήμαρχοι είχαν αποκλειστικά αρμοδιότητες που τους μεταβιβάζει ο Δήμαρχος για τομείς της δημοτικής πολιτικής | Αντιδημάρχοι και με τοπική αρμοδιότητα. Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται τόσο η μέριμνα για τα ιδιαίτερα τοπικά συμφέροντα της δημοτικής ενότητας, όσο και η εκ του σύνεγγυς διεύθυνση των υπηρεσιών σε συνενούμενους δήμους όπου υφίστανται σήμερα σημαντικές υπηρεσίες. |
Οι αρμοδιότητες που ασκούν τα Διαμερισματικά και Τοπικά Συμβούλια ήταν λίγες και αποκλειστικά γνωμοδοτικού χαρακτήρα | Παραχωρούνται νέες σημαντικές αρμοδιότητες όχι μόνο γνωμοδοτικού αλλά και αποφασιστικού χαρακτήρα . |
Η Δημαρχιακή Επιτροπή αποτελούσε εκτελεστικό όργανο του Δήμου | Η Δημαρχιακή Επιτροπή μετονομάζεται σε Οικονομική και αναβαθμίζεται, ως προς τις λειτουργίες οικονομικού ελέγχου και τακτικής παρακολούθησης της υλοποίησης του προϋπολογισμού. |
Οι περισσότερες από τις αρμοδιότητες που αναλάμβανε η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής ήταν αρμοδιότητα του Δημοτικού Συμβουλίου με σοβαρή επιβάρυνση στο έργο του | Συστήνεται στους δήμους η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής στην οποία συμμετέχουν δημοτικοί σύμβουλοι από όλες τις παρατάξεις με σημαντικές αρμοδιότητες ως προς θέματα πολεοδομικού και περιβαλλοντικού χαρακτήρα, καθώς και τις αδειοδοτήσεις καταστημάτων και επιχειρήσεων με στόχο την περαιτέρω αποσυμφόρηση του δημοτικού συμβουλίου. |
Δεν υπήρχε πρόβλεψη για θεσμοθετημένο όργανο που να ασχολείται αποκλειστικά με το μείζoν ζήτημα της ένταξης των μεταναστών. | Σε κάθε Δήμο συγκροτείται και λειτουργεί, με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, συμβούλιο ένταξης μεταναστών ως συμβουλευτικό, γνωμοδοτικό όργανο του δήμου για την ενίσχυση της ένταξης των μεταναστών στην τοπική κοινωνία. |
Οι αποφάσεις του Δημάρχου, του Δημοτικού Συμβουλίου και των ΝΠΔΔ του Δήμου δημοσιεύονταν στο κατάστημα του δήμου. | Όλες οι αποφάσεις των συλλογικών οργάνων των Δήμων καθώς και όλων των νομικών τους προσώπων υποχρεωτικά δημοσιεύονται στο διαδίκτυο, σε διαφορετική περίπτωση απλά δεν ισχύουν. |
Υπάρχοντες θεσμοί Διαβούλευσης | Νέοι θεσμοί Διαβούλευσης |
Δεν υπήρχε κάποιος θεσμός που να δίνει τη δυνατότητα οργανωμένης διαβούλευσης και έκφρασης των τοπικών φορέων. | Καθιερώνεται η Επιτροπή Διαβούλευσης. Η Επιτροπή Διαβούλευσης προσφέρει τη δυνατότητα συγκροτημένης, θεσμοποιημένης και ανοικτής συμμετοχής και ανταλλαγής επιχειρημάτων με εκπροσώπους της τοπικής κοινωνίας. Τα μέλη του συμβουλίου της Επιτροπής Διαβούλευσης προέρχονται από τους παραγωγικούς φορείς του Δήμου ή της Περιφέρειας (Εκπρόσωποι Εργαζομένων, Επιχειρήσεων, Επιστημονικούς Συλλόγους, Αθλητικούς - Πολιτιστικούς Συλλόγους) |
Ο πολίτης που είχε παράπονα από τις υπηρεσίες του δήμου απευθυνόταν κυρίως στο Δήμαρχο. | Καθιερώνεται ο θεσμός του «Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης» με αποστολή την έγκαιρη καταπολέμηση της κακοδιοίκησης, τη διασφάλιση της αμεροληψίας των δημοτικών αρχών, την βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών και των επιχειρήσεων, καθώς και την αποσυμφόρηση του δημάρχου και άλλων αιρετών οργάνων του δήμου από την συσσώρευση αιτημάτων και παραπόνων των πολιτών. |
5. Ο «Καλλικράτης» για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας
Τι ίσχυε μέχρι σήμερα | Οι καινοτομίες του «Καλλικράτη» |
Υπήρχαν 1.000 ΚΕΠ περίπου που ιδρύθηκαν από το 2001 | Δημιουργούνται δίπλα στα σημερινά 1.000 ΚΕΠ άλλα 1.200 επιπλέον «Δημοτικά e-ΚΕΠ». Για την εξυπηρέτηση του πολίτη ενισχύεται και εκσυγχρονίζεται ο θεσμός των δημοτικών ΚΕΠ, με τη δημιουργία μικρών, αποτελεσματικών «Δημοτικών e - ΚΕΠ», σε κάθε γειτονιά ή χωριό ανάλογα με τις ανάγκες εξυπηρέτησης, με τα οποία παρέχονται οι βασικές υπηρεσίες της δημοτικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης όσο το δυνατόν εγγύτερα στο πολίτη. |
Πολλές αρμοδιότητες είναι αλληλοεπικαλυπτόμενες και κατανέμονται ανάμεσα σε νομαρχίες, δήμους και κεντρικό κράτος με αποτέλεσμα όχι μόνο να ταλαιπωρείται ο πολίτης αλλά να υπάρχει και διάχυση της ευθύνης | Η άσκηση κάθε αρμοδιότητας γίνεται σε ένα επίπεδο χωρίς τη πολυδιάσπαση της. Ο πολίτης εξυπηρετείται σε ένα σημείο με αποτέλεσμα να μειώνεται η ταλαιπωρία του αλλά και οι χρόνοι για την ολοκλήρωση κάθε εργασίας. Οι δήμοι αναλαμβάνουν αρμοδιότητεςστην εξυπηρέτηση της επιχείρησης, όπως εκτεταμένες αρμοδιοτήτων αδειοδοτήσεων. που αφορούν |
Ο αναπτυξιακός σχεδιασμός του Δήμου δεν προέβλεπε σε κανένα στάδιο τη θεσμοθετημένη συμμετοχή των εκπροσώπων των παραγωγικών φορέων της πόλης | Στους δήμους και στις περιφέρεις συγκροτείται Επιτροπή Διαβούλευσης ως γνωμοδοτικό όργανο. Σε αυτή συμμετέχουν επιμελητήρια και εκπρόσωποι σημαντικών επιχειρηματικών κλάδων του Δήμου ή της Περιφέρειας |
Στα τοπικά διαμερίσματα δεν υπάρχει κανένας θεσμός στον οποίο να μπορεί να εκφραστεί το σύνολο της κοινότητας για σημαντικά ζητήματα τοπικού αναπτυξιακού χαρακτήρα. | Στις τοπικές κοινότητες (έως δηλ. 2.000 κατοίκους) καλούνται οι κάτοικοι και οι φορείς της τοπικής κοινότητας, τουλάχιστον μια φορά κατ' έτος σε συνέλευση, προτείνουν στα αρμόδια όργανα του δήμου, ανάλογα με το χαρακτήρα των αναγκών των κατοίκων της τοπικής κοινότητας και τις προτεραιότητες για την τοπική ανάπτυξη, - τα έργα που πρέπει να εκτελεστούν στην τοπική κοινότητα. - την παροχή υπηρεσιών για την τουριστική αξιοποίηση και προβολή της τοπικής κοινότητας - την εφαρμογή πολιτιστικών, ψυχαγωγικών και αθλητικών προγραμμάτων και - κάθε άλλο θέμα που αφορά την τοπική κοινότητα. |
Οι αποφάσεις για διαγωνισμούς και προσκλήσεις ενδιαφέροντος δεν τυγχάνουν πάντα ευρύτερης δημοσιότητας | Για κάθε όργανο των Δήμων, των Περιφερειών και των Νομικών Προσώπων τους εισάγεται υποχρέωση ανάρτησης κάθε απόφασής τους στο διαδίκτυο προκειμένου αυτή να είναι εκτελεστή. |
Η συνηθέστερη οδός για κάποιον επιχειρηματία που αισθάνεται ότι αδικείται ή επιθυμεί να κάνει μια καταγγελία είναι να αποτανθεί στο Δήμαρχο ή στο Νομάρχη ανάλογα με την υπόθεσή του | Στους δήμους και στις περιφέρειες, επιλέγεται πρόσωπο εγνωσμένου κύρους και εμπειρίας, ως «συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης». Ο συμπαραστάτης δέχεται καταγγελίες άμεσα θιγόμενων πολιτών και επιχειρήσεων για κακοδιοίκηση των υπηρεσιών του δήμου ή της περιφέρειας, των νομικών του προσώπων και των επιχειρήσεών του και διαμεσολαβεί προκειμένου να επιλυθούν τα σχετικά προβλήματα, ενώ είναι υποχρεωμένος να απαντά εγγράφως ή ηλεκτρονικά εντός τριάντα (30) ημερών στους ενδιαφερόμενους. Ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης συντάσσει ετήσια έκθεση. Η ετήσια έκθεση παρουσιάζεται από τον ίδιο και συζητείται σε ειδική δημόσια συνεδρίαση του δημοτικού και περιφερειακού συμβουλίου, εντός τριάντα (30) ημερών από την υποβολή της. |
Δεν υπάρχουν προβλέψεις που να αποβλέπουν στην απλοποίηση των διαδικασιών για τις οικονομικές συναλλαγές με τους Δήμους | Οι Δήμοι συνεργάζονται με τις Τράπεζες και τις άλλες κρατικές υπηρεσίες για να αυτοματοποιήσουν τις διαδικασίες μέσω των οποίων εκτελούν οικονομικές συναλλαγές με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, παρέχουν άδειες κλπ. |
6. Ο «Καλλικράτης» για το χωριό και τη γειτονιά
Τι ίσχυε μέχρι σήμερα | Γενικές πρόνοιες για την υποστήριξη του χωριού και της γειτονιάς |
Δήμοι άνω των 100.000 κατοίκων διαιρούνταν σε Δημοτικά Διαμερίσματα | Τα σημερινά δημοτικά διαμερίσματα μετονομάζονται σε δημοτικές κοινότητες |
Οι «Καποδιστριακοί» δήμοι αποτελούνταν από Τοπικά Διαμερίσματα στα οποία λειτουργούσαν συμβούλια εκτός από τις έδρες των δήμων άνω των 1000 κατοίκων | Μετονομάζονται σε Τοπικές Κοινότητες και σε Δημοτικές άνω των 2000 κατοίκων ενώ δημιουργούνται εκεί που δεν υπάρχουν |
Σήμερα δεν υπάρχει υποχρέωση για πρόβλεψη συγκεκριμένων ποσοστών του προϋπολογισμού για την κατανομή των πιστώσεων στις Τοπικές Κοινότητες | Στον προϋπολογισμό κάθε Δήμου προβλέπεται υποχρεωτικό ποσοστό για την κατανομή πιστώσεων στις Δημοτικές και τις Τοπικές Κοινότητες βάση σχετικής απόφασης του Υπουργού Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. |
Δεν υπήρχε καθολική διασφάλιση για το ποσοστό της πάγιας προκαταβολής που λαμβάνει κάθε Τοπική Κοινότητα. | Στις Τοπικές αλλά και στις Δημοτικές κοινότητες καταβάλλεται πάγια προκαταβολή από σχετικό κωδικό του προϋπολογισμού του οικείου δήμου. Το ύψος της προκαταβολής καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, μετά από γνώμη της ΚΕΔΚΕ, στη βάση πληθυσμιακών και γεωγραφικών κριτηρίων |
Τί ίσχυε μέχρι σήμερα για τον πρόεδρο του Τοπικού Διαμερίσματος | Οι αρμοδιότητες του προέδρου της Δημοτικής ή Τοπικής Κοινότητας |
Ήταν πρόεδρος του τοπικού συμβουλίου χωρίς θεσμοθετημένες αρμοδιότητες και ευθύνες | Συμμετέχει στις συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου στις οποίες καλείται υποχρεωτικά με δικαίωμα ψήφου για θέματα που αφορούν την κοινότητα. |
Ενεργεί πληρωμές με την πάγια προκαταβολή. | |
Εποπτεύει τη συντήρηση του δικτύου εσωτερικής και αγροτικής οδοποιίας. | |
Μεριμνά για την καθαριότητα κοινόχρηστων χώρων. | |
Μεριμνά για την αποκατάσταση ζημιών επείγοντος χαρακτήρα σε δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης και ανάθεση εργασιών σε περίπτωση άμεσου κινδύνου. | |
Μεριμνά για την αποκατάσταση ζημιών στο δίκτυο φωτισμού. | |
Είναι ο υπεύθυνος της ομάδας πυρασφάλειας της κοινότητας | |
Είναι αρμόδιος για την προστασία της δημοτικής περιουσίας στα όρια ευθύνης του. | |
Τι ίσχυε μέχρι σήμερα για τα Τοπικά Συμβούλια | Τα συμβούλια δημοτικής/τοπικής κοινότητας |
Δεν προβλεπόταν θεσμοθετημένη συμμετοχή των Τοπικών Συμβουλίων στην κατάρτιση του Επιχειρησιακού και Τεχνικού προγράμματος του Δήμου στο κομμάτι που τα αφορά | Συμμετέχουν στην κατάρτιση του Επιχειρησιακού και Τεχνικού Προγράμματος του Δήμου - Εισηγούνται στην εκτελεστική επιτροπή του δήμου για τις προτεραιότητες τοπικής ανάπτυξης και των αντιστοίχων δράσεων |
Δεν είχαν κανένα λόγο για τη λειτουργία καταστημάτων, επιχειρήσεων κλπ. | Αποφασίζουν την προέγκριση ίδρυσης ή εγκατάστασης καταστημάτων, επιχειρήσεων και λοιπών δραστηριοτήτων και για την άδεια λειτουργίας μουσικής |
Δεν είχαν λόγο για τη λειτουργία λαϊκών αγορών, υπαίθριου εμπορίου και πανηγυριών | Προτείνουν τους χώρους λειτουργίας λαϊκών αγορών, υπαίθριου εμπορίου, πανηγυριών με απόλυτη πλειοψηφία των μελών. |
Δεν είχαν θεσμικό λόγο για τη χορήγηση οικονομικών βοηθημάτων σε αδύναμους κατοίκους της περιοχής τους | Με απόλυτη πλειοψηφία και ατιολογημένη γνώμη εισηγείται τη χορήγηση οικονομικών βοηθημάτων σε οικονομικά αδύναμους κατοίκους της. |
Δεν υπήρχε μέχρι σήμερα αντίστοιχος θεσμός | Συνέλευση κατοίκων τοπικής κοινότητας |
Συνεδριάζει μία φορά το χρόνο τουλάχιστον με καθολική συμμετοχή των κατοίκων και έχει τη δυνατότητα να προτείνει στο δήμο: -Την παροχή κοινωνικών ή άλλων υπηρεσιών για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών - Τη λήψη μέτρων για την προστασία των ηλικιωμένων και των παιδιών - Τα έργα που πρέπει να εκτελεστούν - Την παροχή υπηρεσιών για την τουριστική αξιοποίηση και προβολή της τοπικής κοινότητας |
7. Οι ρυθμίσεις του «Καλλικράτη» για την καταστατική θέση των αιρετών
Τι ίσχυε μέχρι σήμερα | Η νέα καταστατική θέση των αιρετών |
Οι Δήμαρχοι ελάμβαναν έξοδα παράστασης (ανάλογα με τα τακτικά έσοδα των δήμων). Οι Νομάρχες ελάμβαναν έξοδα παράστασης στο ύψος των αποδοχών του Γενικού Γραμματέα Υπουργείου |
|
Οι αιρετοί που ελάμβαναν ειδική άδεια μέχρι την εφαρμογή του ν. 3833/2010 ελάμβαναν και τον μισθό της θέσης τους και τα έξοδα παράστασης | Οι αιρετοί, δήμαρχοι, αντιδήμαρχοι και πρόεδροι δημοτικών συμβουλίων, οι οποίοι είναι υπάλληλοι του δημοσίου τομέα ή ΔΕΚΟ ή ΝΠΔΔ λαμβάνουν άδεια άνευ αποδοχών και οι ασφαλιστικές εισφορές της θέσης τους καταβάλλονται από τον ΟΤΑ |
Οι σημερινοί Νομάρχες ελάμβαναν έξοδα παράστασης. | Αντίστοιχες ρυθμίσεις με αυτές των Δημάρχων, αντιδημάρχων υφίστανται και για τους περιφερειάρχες, αντιπεριφερειάρχες και πρόεδρους των περιφερειακών συμβουλίων, οι οποίοι λαμβάνουν αντιμισθία. |
Ένας ιδιωτικός υπάλληλος που εκλέγεται σε θέση ευθύνης της αυτοδιοίκησης μπορούσε να λαμβάνει άδεια άνευ αποδοχών χωρίς να διασφαλίζεται η κάλυψη των ασφαλιστικών του εισφορών. | Το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών αιρετών που έχουν λάβει άδεια άνευ αποδοχών από ιδιωτική επιχείρηση καλύπτεται από τον προϋπολογισμό του δήμου ή της περιφέρειας |
Ο δήμαρχος μπορούσε να ασκεί και το επάγγελμά του, να παρίσταται δηλ. ως δικηγόρος στα δικαστήρια, να λειτουργεί ως γιατρός, μηχανικός κλπ | Αναστέλλεται η άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας του δημάρχου ενώ οι ασφαλιστικές του εισφορές θα καταβάλλονται από το δήμο. |
8. Οι μηχανισμοί εποπτείας, ελέγχου και διαφάνειας του «Καλλικράτη»
Τι ίσχυε μέχρι σήμερα | Οι μηχανισμοί που καθιερώνει ο «Καλλικράτης» |
Ο έλεγχος νομιμότητας πραγματοποιούνταν από τον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας, από μετακλητό υπάλληλο δηλαδή, διορισμένο από την εκάστοτε κυβέρνηση | Ο ελεγκτής νομιμότητας είναι ανώτατος υπάλληλος που διορίζεται με πενταετή θητεία ως προϊστάμενος της Α.Υ.Ε. Ο.Τ.Α. και λαμβάνει αποδοχές υπαλλήλου με βαθμό 1ο κατηγορίας ειδικών θέσεων. Η επιλογή του γίνεται από το Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων ( ΕΙ.Σ.Ε.Π.). Τα μέλη του ΕΙ.Σ.Ε.Π. προέρχονται αποκλειστικά από το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.) και το Συνήγορο του Πολίτη ύστερα από πρόταση των επικεφαλής των ανεξάρτητων αυτών αρχών βάση του νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης που ψηφίσθηκε πρόσφατα στη Βουλή. O Ελεγκτής Νομιμότητας είναι επικεφαλής της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας Ο.Τ.Α, η οποία συστήνεται στις έδρες των επτά Αποκεντρωμένων Διοικήσεων. Η υπηρεσία αυτή είναι αρμόδια για τον έλεγχο νομιμότητας των πράξεων των Ο.Τ.Α. και για τον πειθαρχικό έλεγχο των αιρετών και οργανώνεται με εγγυήσεις ανεξαρτησίας για την αντικειμενική άσκηση του ελέγχου νομιμότητας |
500 δήμοι δεν υπάγονταν στον προληπτικό έλεγχό του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Μόνο 446 υπάγονταν υποχρεωτικά και άλλοι 100 έχουν υπαχθεί εθελοντικά. | Οι δαπάνες όλων των δήμων, ανεξαρτήτως πληθυσμού, των περιφερειών και όλων των δημοτικών επιχειρήσεων υπάγονται στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. |
Ο προσυμβατικός έλεγχος σήμερα γινόταν σε συμβάσεις άνω των 1εκ. €. και αφορά αποκλειστικά συμβάσεις Δήμων και Νομαρχιών. | Το Ελεγκτικό Συνέδριο πραγματοποιεί γενικευμένο προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας σε συμβάσεις άνω των 100.000 ευρώ την οποία συνάπτουν οι δήμοι, οι περιφέρειες και τα νομικά τους πρόσωπα καθώς και οι επιχειρήσεις τους. |
Η πορεία είσπραξης των εσόδων των Δήμων δεν είχε υπαχθεί σε κανένα έλεγχο. Κανένας δεν λογοδοτούσε για τυχόν καθυστερήσεις. | Ο Επίτροπος του Ελεγκτικού Συνεδρίου έχει τη δυνατότητα εάν διαπιστώσει αδράνεια να ορίσει ημερομηνία είσπραξής των εσόδων και σε περίπτωση παρατεταμένης αδράνειας που οφείλεται σε δόλο ή βαριά αμέλεια των διοικούντων τον δήμο και τα νομικά του πρόσωπα ή των προϊσταμένων των οικονομικών υπηρεσιών τους να παραπέμψει, α) τους αιρετούς στην αρμόδια επιτροπή για καταλογισμό της ζημιάς που προξένησαν και β) τους υπαλλήλους στο Ελεγκτικό Συνέδριο για καταλογισμό της ζημιάς που προξένησαν. |
Ο Γενικός Γραμματέας Περιφέρειας ακύρωνε αυτεπαγγέλτως παράνομες αποφάσεις δήμων ενώ για Νομαρχίες παρέπεμπε στην Επιτροπή | Ο Ελεγκτής Νομιμότητας μπορεί αυτεπαγγέλτως να ακυρώσει οποιαδήποτε απόφαση δήμων και περιφερειών καθώς και των ΝΠΔΔ αυτών για λόγους νομιμότητας, μέσα σε προθεσμία δύο μηνών αφότου η απόφαση έχει δημοσιευθεί ή εκδοθεί. |
Ο Γενικός Γραμματέας Περιφέρειας επέβαλλε την πειθαρχική ποινή της αργίας μετά από σύμφωνη γνώμη πειθαρχικού συμβουλίου αποτελούμενου κατά πλειοψηφία από δικαστές | Ο Ελεγκτής νομιμότητας μπορεί να επιβάλει την πειθαρχική ποινή της αργίας ή της έκπτωσης από τα καθήκοντα στους αιρετούς με αιτιολογημένη απόφαση μετά από σύμφωνη γνώμη πειθαρχικού συμβουλίου αν έχουν διαπράξει σοβαρή παράβαση των καθηκόντων τους ή υπέρβαση της αρμοδιότητάς τους από δόλο ή βαριά αμέλεια. Σοβαρή παράβαση καθήκοντος, που προκαλεί την έκπτωση, θεωρείται και η αδικαιολόγητη απουσία από 3 συνεχόμενες συνεδριάσεις του οργάνου στο οποίο έχει εκλεγεί κάποιος. |
Στον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας αποστέλλονταν υποχρεωτικά για έλεγχο αποφάσεις που αφορούσαν: α) ρυθμίσεις κανονιστικού περιεχομένου, β) αναθέσεις έργων, υπηρεσιών, μελετών και προμηθειών, γ) αγορά και εκποίηση ακινήτων, δ) κήρυξη αναγκαστικών απαλλοτριώσεων, ε) επιβολή φόρων, τελών, δικαιωμάτων, στ) σύναψη κάθε μορφής συμβάσεων, ζ) σύναψη δανείων και η) διενέργεια τοπικού δημοψηφίσματος | Στην Αυτοτελή Υπηρεσία Εποπτείας Ο.Τ.Α. αποστέλλονται υποχρεωτικά για έλεγχο οι αποφάσεις που αποστέλλονταν υπό το προηγούμενο καθεστώς και αυτές που αφορούν: α) τις διαδικασίες κατάρτισης των επιχειρησιακών προγραμμάτων, β) αποφάσεις των επιχειρήσεων των δήμων και των περιφερειών, πλην των ανωνύμων εταιρειών στις οποίες οι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν έχουν την πλειοψηφία, που αφορούν i) αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, ii) εκποίηση παγίων περιουσιακών στοιχείων και iii) λήψη δανείων. |
Ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας δεν είχε καμία υποχρέωση να ενημερώνει κανένα σε τακτική βάση για την εποπτεία που ασκούσε | Ο κάθε Ελεγκτής Νομιμότητας συντάσσει ετήσια έκθεση, η οποία κοινοποιείται δια του Υπουργού στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής και στον Συνήγορο του Πολίτη. Συστήνεται Συμβούλιο Ελεγκτών Νομιμότητας στο οποίο προεδρεύει ο Υπουργός Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, ως πρόεδρος, και συμμετέχουν οι Ελεγκτές Νομιμότητας των Αυτοτελών Υπηρεσιών Εποπτείας Ο.Τ.Α., ως μέλη. |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σεβαστείτε το ελεύθερο βήμα σχολιασμού και διαλόγου. Ανωνυμία δεν σημαίνει και ασυδοσία.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.
Σημείωση : Κάθε υβριστικό , προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο θα διαγράφεται...
Σχόλια με ονομαστικές αναφορές που περιέχουν ατεκμηρίωτες καταγγελίες θα διαγράφονται.
Απαντήσεις από τον διαχειριστή μόνο στα επώνυμα σχόλια.