Δεν έχουν περάσει παρά λίγα 24ωρα από το τελευταίο μεγαλοπρεπές στραπάτσο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ σχετικά με τη συμφωνία Τσίπρα–Ιερώνυμου, φιάσκο που πιστώνεται στον ίδιο τον Αλέξη Τσίπρα και το Μαξίμου προσπαθεί να μεταφέρει την ατζέντα στο πεδίο της οικονομίας.
Και εκεί όμως, τίποτα δεν δείχνει να πηγαίνει καλά μετά και τις τελευταίες σοβαρότατες επισημάνσεις και γκρίνιες τόσο από τον ΟΟΣΑ, για την αναμική ανάπτυξη όσο και από την Κομισιόν, η οποία ναι μεν ενέκρινε τον προϋπολογισμό αλλά στην έκθεση της βγάζει κίτρινες κάρτες σε πολλούς τομείς, θέλοντας να ξεμπερδεύει με την Ελλάδα καθώς υπάρχει το μεγάλο αγκάθι της Ιταλίας.
Ο ελληνικός προϋπολογισμός, στη λογική «πάρε κόσμε τώρα που γυρίζει» με βοηθήματα και προσλήψεις, είναι πράγματι γεμάτος
παροχές και υποσχέσεις οι οποίες μπορεί μεν να υλοποιηθούν, ωστόσο, βάζουν φρένο στην πορεία της χώρας στο μέλλον και ταυτόχρονα δίνουν την αίσθηση ότι η κυβέρνηση ροκανίζει το μαξιλάρι ασφαλείας με το βλέμμα στις εκλογές.
Βασικός στόχος του καθαρά προεκλογικού προϋπολογισμού είναι ο όσο το δυνατόν μεγαλύτερος περιορισμός των απωλειών στην κάλπη.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τις προβλέψεις, το πρωτογενές πλεόνασμα θα ανέλθει το 2018 στο 3,98% του ΑΕΠ δημιουργώντας δημοσιονομικό χώρο ύψους 885 εκατ. ευρώ για φέτος τα οποία θα μοιραστούν προφανώς με τη μορφή του κοινωνικού μερίσματος τα Χριστούγεννα.
Για το 2019 το πρωτογενές πλεόνασμα υπολογίζεται να ανέλθει στο 3,6% του ΑΕΠ. Βέβαια, έχουν ήδη υπολογισθεί η διατήρηση των συντάξεων του 2019 στα ίδια επίπεδα καθώς και μέτρα ύψους 910 εκατ. ευρώ.
Κι όλα αυτά την ώρα που προβλέπεται για το 2019 ανάπτυξη της τάξης του 2,5%, κάτι προφανώς αδύνατο να συμβεί για πολλούς λόγους. Ο πρώτος είναι ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις επενδυτικών κινήσεων που θα έφερναν πραγματική ανάπτυξη.
Επίσης δεν υπάρχουν σημάδια μεγάλης αύξησης των εξαγωγών ή των τουριστικών εσόδων τα οποία στην καλύτερη περίπτωση θα κινηθούν στα φετινά επίπεδα.
Επίσης, σε κάθε προεκλογική χρονιά ο δημόσιος και ο ιδιωτικός τομέας κατεβάζει ταχύτητες εν αναμονή των πολιτικών εξελίξεων. Και βεβαίως χαλαρώνουν και οι φοροεισπρακτικοί μηχανισμοί καθώς εν αναμονή των καλπών καμιά κυβέρνηση δεν πιέζει τους πολίτες να ψηφίσουν, ούτε βεβαίως προχωρά σε αναγκαστικά μέτρα είσπραξης.
Η κατάσταση μπορεί να γίνει δύσκολη ειδικά αν οι εκλογές γίνουν τον Οκτώβριο, επομένως συσσωρευτούν χρέη που δεν πληρώνονται. Επομένως θεωρείται φιλόδοξος ο στόχος για ανάπτυξη 2,5%.
Το σύνολο των θετικών μέτρων ανέρχεται σε 910 εκατ. ευρώ. Προβλέπεται: μείωση ΕΝΦΙΑ 260 εκατ. ευρώ, μείωση ασφαλιστικών εισφορών ελεύθερων επαγγελματιών, αυτοαπασχολουμένων και αγροτών 177 εκατ. ευρώ, 400 εκατ. ευρώ για επίδομα στέγασης, ενώ κόβεται στο μισό η επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών για νέους εργαζόμενους (στα 51 εκατ. ευρώ από 103 εκατ. ευρώ που προέβλεπε το προσχέδιο). Το κονδύλι για ειδική αγωγή ανέρχεται σε 22 εκατ. ευρώ.
Ο προϋπολογισμός του 2019 περιορίζει το ύψος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων στα 6,750 δισ. ευρώ, καθώς δεν θα υλοποιηθούν εξισορροπητικές παρεμβάσεις 300 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνονταν στο Μεσοπρόθεσμο, ενώ υπάρχει και επιπλέον μείωση 250 εκατ. ευρώ σε σχέση με το προσχέδιο.
«Το γεγονός αυτό, που οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στην έλλειψη ώριμων προς ένταξη προγραμμάτων για έργα υποδομής, δημιουργεί προβληματισμό αναφορικά με το αναπτυξιακό αντίκρισμα του τρόπου διάθεσης του δημοσιονομικού χώρου», σημειώνει το δημοσιονομικό συμβούλιο.
Ακόμη το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων περιορίζεται κατά 550 εκατ. ευρώ, δηλαδή δίνεται ένα ακόμη χτύπημα στην προσπάθεια ενίσχυσης των επενδύσεων.
«Η πρόοδος όσον αφορά τις μεταρρυθμίσεις σε άλλους τομείς είναι μέτρια και οι αρχές θα πρέπει να επισπεύσουν την υλοποίησή τους για να επιτευχθούν οι στόχοι τους», τονίζει πιστοποιώντας πως «η ενεργοποίηση των μέτρων για το χρέος, η οποία θα εξαρτάται από την εφαρμογή συγκεκριμένων πολιτικών, και συμφωνήθηκε στο πλαίσιο της σημαντικής δέσμης μέτρων για το χρέος κατά τη συνεδρίαση της Ευρωομάδας της 22ας Ιουνίου 2018, θα εξαρτηθεί από τη θετική αξιολόγηση στη δεύτερη έκθεση που θα συνταχθεί βάσει του πλαισίου ενισχυμένης εποπτείας». Η έκθεση αυτή θα δημοσιευθεί τον Φεβρουάριο.
H Ευρωπαϊκή Επιτροπή «γκρινιάζει» για δεσμεύσεις που δεν έχουν υλοποιηθεί αναφέροντας χαρακτηριστικά θέματα που αφορούν το προσωπικό της ΑΑΔΕ, την εκκαθάριση των οφειλών προς ιδιώτες, την ανάπτυξη του συστήματος πρωτοβάθμιας ιατρικής περίθαλψης και των κεντρικών προμηθειών υγειονομικής περίθαλψης, το νομικό πλαίσιο των NPEs και του νόμου Κατσέλη, τις διαδικασίες αδειοδότησης, τη μεταφορά του Ολυμπιακού Κέντρου στο Υπερταμείο, τον διορισμό γραμματέων.
lykavitos.gr
Και εκεί όμως, τίποτα δεν δείχνει να πηγαίνει καλά μετά και τις τελευταίες σοβαρότατες επισημάνσεις και γκρίνιες τόσο από τον ΟΟΣΑ, για την αναμική ανάπτυξη όσο και από την Κομισιόν, η οποία ναι μεν ενέκρινε τον προϋπολογισμό αλλά στην έκθεση της βγάζει κίτρινες κάρτες σε πολλούς τομείς, θέλοντας να ξεμπερδεύει με την Ελλάδα καθώς υπάρχει το μεγάλο αγκάθι της Ιταλίας.
Ο ελληνικός προϋπολογισμός, στη λογική «πάρε κόσμε τώρα που γυρίζει» με βοηθήματα και προσλήψεις, είναι πράγματι γεμάτος
παροχές και υποσχέσεις οι οποίες μπορεί μεν να υλοποιηθούν, ωστόσο, βάζουν φρένο στην πορεία της χώρας στο μέλλον και ταυτόχρονα δίνουν την αίσθηση ότι η κυβέρνηση ροκανίζει το μαξιλάρι ασφαλείας με το βλέμμα στις εκλογές.
Βασικός στόχος του καθαρά προεκλογικού προϋπολογισμού είναι ο όσο το δυνατόν μεγαλύτερος περιορισμός των απωλειών στην κάλπη.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τις προβλέψεις, το πρωτογενές πλεόνασμα θα ανέλθει το 2018 στο 3,98% του ΑΕΠ δημιουργώντας δημοσιονομικό χώρο ύψους 885 εκατ. ευρώ για φέτος τα οποία θα μοιραστούν προφανώς με τη μορφή του κοινωνικού μερίσματος τα Χριστούγεννα.
Για το 2019 το πρωτογενές πλεόνασμα υπολογίζεται να ανέλθει στο 3,6% του ΑΕΠ. Βέβαια, έχουν ήδη υπολογισθεί η διατήρηση των συντάξεων του 2019 στα ίδια επίπεδα καθώς και μέτρα ύψους 910 εκατ. ευρώ.
Κι όλα αυτά την ώρα που προβλέπεται για το 2019 ανάπτυξη της τάξης του 2,5%, κάτι προφανώς αδύνατο να συμβεί για πολλούς λόγους. Ο πρώτος είναι ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις επενδυτικών κινήσεων που θα έφερναν πραγματική ανάπτυξη.
Επίσης δεν υπάρχουν σημάδια μεγάλης αύξησης των εξαγωγών ή των τουριστικών εσόδων τα οποία στην καλύτερη περίπτωση θα κινηθούν στα φετινά επίπεδα.
Επίσης, σε κάθε προεκλογική χρονιά ο δημόσιος και ο ιδιωτικός τομέας κατεβάζει ταχύτητες εν αναμονή των πολιτικών εξελίξεων. Και βεβαίως χαλαρώνουν και οι φοροεισπρακτικοί μηχανισμοί καθώς εν αναμονή των καλπών καμιά κυβέρνηση δεν πιέζει τους πολίτες να ψηφίσουν, ούτε βεβαίως προχωρά σε αναγκαστικά μέτρα είσπραξης.
Η κατάσταση μπορεί να γίνει δύσκολη ειδικά αν οι εκλογές γίνουν τον Οκτώβριο, επομένως συσσωρευτούν χρέη που δεν πληρώνονται. Επομένως θεωρείται φιλόδοξος ο στόχος για ανάπτυξη 2,5%.
Το σύνολο των θετικών μέτρων ανέρχεται σε 910 εκατ. ευρώ. Προβλέπεται: μείωση ΕΝΦΙΑ 260 εκατ. ευρώ, μείωση ασφαλιστικών εισφορών ελεύθερων επαγγελματιών, αυτοαπασχολουμένων και αγροτών 177 εκατ. ευρώ, 400 εκατ. ευρώ για επίδομα στέγασης, ενώ κόβεται στο μισό η επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών για νέους εργαζόμενους (στα 51 εκατ. ευρώ από 103 εκατ. ευρώ που προέβλεπε το προσχέδιο). Το κονδύλι για ειδική αγωγή ανέρχεται σε 22 εκατ. ευρώ.
Ο προϋπολογισμός του 2019 περιορίζει το ύψος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων στα 6,750 δισ. ευρώ, καθώς δεν θα υλοποιηθούν εξισορροπητικές παρεμβάσεις 300 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνονταν στο Μεσοπρόθεσμο, ενώ υπάρχει και επιπλέον μείωση 250 εκατ. ευρώ σε σχέση με το προσχέδιο.
«Το γεγονός αυτό, που οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στην έλλειψη ώριμων προς ένταξη προγραμμάτων για έργα υποδομής, δημιουργεί προβληματισμό αναφορικά με το αναπτυξιακό αντίκρισμα του τρόπου διάθεσης του δημοσιονομικού χώρου», σημειώνει το δημοσιονομικό συμβούλιο.
Ακόμη το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων περιορίζεται κατά 550 εκατ. ευρώ, δηλαδή δίνεται ένα ακόμη χτύπημα στην προσπάθεια ενίσχυσης των επενδύσεων.
Γκρίνια και στην Κομισιόν
Ο προϋπολογισμός περιέχει κίτρινες κάρτες για την Ελλάδα κυρίως ως προς το σκέλος των μεταρρυθμίσεων που δεν έχουν γίνει:«Η πρόοδος όσον αφορά τις μεταρρυθμίσεις σε άλλους τομείς είναι μέτρια και οι αρχές θα πρέπει να επισπεύσουν την υλοποίησή τους για να επιτευχθούν οι στόχοι τους», τονίζει πιστοποιώντας πως «η ενεργοποίηση των μέτρων για το χρέος, η οποία θα εξαρτάται από την εφαρμογή συγκεκριμένων πολιτικών, και συμφωνήθηκε στο πλαίσιο της σημαντικής δέσμης μέτρων για το χρέος κατά τη συνεδρίαση της Ευρωομάδας της 22ας Ιουνίου 2018, θα εξαρτηθεί από τη θετική αξιολόγηση στη δεύτερη έκθεση που θα συνταχθεί βάσει του πλαισίου ενισχυμένης εποπτείας». Η έκθεση αυτή θα δημοσιευθεί τον Φεβρουάριο.
H Ευρωπαϊκή Επιτροπή «γκρινιάζει» για δεσμεύσεις που δεν έχουν υλοποιηθεί αναφέροντας χαρακτηριστικά θέματα που αφορούν το προσωπικό της ΑΑΔΕ, την εκκαθάριση των οφειλών προς ιδιώτες, την ανάπτυξη του συστήματος πρωτοβάθμιας ιατρικής περίθαλψης και των κεντρικών προμηθειών υγειονομικής περίθαλψης, το νομικό πλαίσιο των NPEs και του νόμου Κατσέλη, τις διαδικασίες αδειοδότησης, τη μεταφορά του Ολυμπιακού Κέντρου στο Υπερταμείο, τον διορισμό γραμματέων.
lykavitos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σεβαστείτε το ελεύθερο βήμα σχολιασμού και διαλόγου. Ανωνυμία δεν σημαίνει και ασυδοσία.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.
Σημείωση : Κάθε υβριστικό , προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο θα διαγράφεται...
Σχόλια με ονομαστικές αναφορές που περιέχουν ατεκμηρίωτες καταγγελίες θα διαγράφονται.
Απαντήσεις από τον διαχειριστή μόνο στα επώνυμα σχόλια.